Pasteurův ústav v PařížiFrancouzský soukromý Pasteurův ústav zaměřený na bakteriologii založil v roce 1887 chemik a mikrobiolog Louis Pasteur. Ústav zahájil činnost před 120 lety, 14. listopadu 1888, díky mezinárodní finanční sbírce.

Nyní má tento předvoj lékařské vědy před sebou dva hlavní úkoly. Tím prvním je AIDS a druhým prevence civilizačních chorob. Obecně se zaměřuje především na infekční choroby a séra a vakcíny proti nim.

Činnost ústavu je velmi široká - počínaje základním výzkumem až k praktickému využití jeho výsledků. Vědci z něj se zasloužili o zvládnutí takových chorob, jako je záškrt, tetanus, žlutá horečka, dětská obrna a řady dalších.

Louis PasteurV ústavu působí špičkoví francouzští mikrobiologové, jakož i vědci rozličných oborů a různých národností. Jen tak je podle ředitelky ústavu Alice Dauntryové možné zajistit různé úhly pohledu, konfrontaci názorů a nejlepší výsledky.

V současné době má Pasteurův ústav 12 oddělení zaměřených na strukturální biologii a chemii, strukturu a vývoj genomů, základní a lékařskou mikrobiologii, patogenní mikrobiologii, buněčnou biologii a infekce, virologii, parazitologii, vývojovou biologii, neurologii, imunologii, molekulární medicínu a na ekosystémy a epidemiologii infekčních chorob. Do roku 2010 má být otevřeno další speciální oddělení, které se zaměří na výzkum nových infekčních chorob.

Zakladatel ústavu Louis Pasteur objevil princip tepelné sterilizace, která brání nežádoucímu kvašení potravin. Jde o proces, který vešel do dějin pod jeho jménem jako pasterizace, bez níž si potravinářskou výrobu už nelze představit. Jeho objevy také významně přispěly k vytvoření antiseptického prostředí pro chirurgické zákroky, ale do povědomí široké veřejnosti se zapsal hlavně objevem séra i očkovací látky proti vzteklině.

Dále čtěte

Do Pasteurova ústavu jsou dnes zasílány ze všech částí světa kmeny bakterií a virů k identifikaci, jeho vědci monitorují vývoj epidemií a výskyt nových chorob. Ústav slouží jako poradce francouzské vlády i Světové zdravotnické organizace (WHO).