Prokázal to s pomocí magnetické rezonance Hidehiko Takahaši ze Státního ústavu radiologie v japonském městě Čiba. O jeho studii informoval vědecký časopis Science.

Zcela fyzickým způsobem se projevuje i ještě horší cit, než je závist, a to radost z bolesti druhého. Tento pocit aktivuje ty oblasti v mozku, kde pociťujeme uspokojení vznikající například z konzumace čokolády, ze sexu nebo požití drog.

Radost z bolesti druhého je ještě větší, když trpí osoba, kterou nenávidíme. Odhalení fyzického charakteru obou těchto pocitů je důležité proto, že to ukazuje, jak náš mozek zpracovává emoce, jakoby to byly fyzické pocity. V praxi lze říci, že mozek zpracovává sociální a fyzické zkušenosti stejným způsobem.

Dále čtěte

Vědci studovali 19 osob, které přiměli k tomu, aby pociťovaly závist vůči jiným osobám či aby se radovaly z bolesti druhých. Měřili přitom aktivitu jejich mozku s pomocí funkčního zobrazování magnetickou rezonancí. Ukázalo se, že závist aktivuje mozkové centrum fyzické bolesti, zatímco radost z bolesti druhého aktivuje centrum, kde pociťujeme radost a které je běžně aktivováno tehdy, když nás uspokojila potrava nebo sex.

Bolest a radost jsou dva fyzické pocity, které slouží k našemu přežití. Pocit bolesti nás vede k tomu, abychom unikli od toho, co nám ji působí. Radost naopak vzniká tehdy, když jsou například uspokojeny tak základní potřeby, jako je hlad a žízeň.