Z dubnového průzkumu společnosti Mediaresearch, který provedla pro Asociaci pro elektronickou komerci, vyplývá, že polovina lidí nakupuje na internetu alespoň jednou za čtvrt roku, pět procent pak nejméně jednou za týden. Pětina lidí v elektronických obchodech utratila přes 20 tisíc korun, naopak více než třetina vydala za nákupy touto formou do 5000 Kč.

Lidé na internetu nejvíce utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware, které tvořily 45 procent nákupů. Přibližně třetina lidí v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí spotřebiče a knihy.

Některé produktové kategorie se již stávají doménou eshopů. Jde zejména o počítače, hardware, software a elektroniku všeobecně. Postupně roste i kategorie oblečení, sportovního vybavení nebo hraček.

"Další nárůst v oblasti internetového nakupování lze do budoucna očekávat v oblasti elektronického zajišťování vstupenek na kulturní či sportovní akce a zařizování dovolených a vůbec záležitostí spojených s cestováním," uvedl Jan Mazal z Mediaresearch.

Okolo 99 procent nakupujících je na základě svých osobních zkušeností z posledního roku s nakupováním převážně spokojena. Přes tři čtvrtiny uživatelů však při nakupování vnímá ohrožení možnými riziky.

Největší obavy mají lidé z finančních podvodů, podvodů týkajících se kvality produktů a reklamačních podmínek. Před riziky nákupu po síti nedávno varovala Česká obchodní inspekce.