S těmito závěry přišli odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, kteří od loňského roku ověřují digitální výuku na třech českých základních školách. Žáky zapojené do projektu Vzdělání 21 prý výuka víc baví a jsou aktivnější. Rezervy prý mají ale učitelé, kteří často neumí využívat moderní techniku ve výuce.

"Interaktivní pomůcky proces výuky urychlují, výuka je i atraktivnější. Novinkou je využití moderních technologií pro opakování a procvičování učiva, které probíhá na individuální nebo skupinové úrovni," uvedla odborná garantka projektu Nataša Mazáčová z Pedagogické fakulty UK. Počítače a interaktivní tabuli při výuce si pochvalují také učitelé. Pro děti je prý výučování zábavnější a probíranou látku jim na počítačích dokážou názorněji předvést.

"Některým učitelům chybějí dovednosti při obsluze svěřených technologií," přiznává ale koordinátor projektu Jiří Havlík. Kantoři se napřed musejí naučit, jak nové technologie do výuky zapojit, v tom jim mají pomoci školení a semináře.

Od loňského září ověřují novou formu výuky žáci šesté třídy ze základní školy v Praze, České Kamenici a Českých Budějovicích. Projekt Vzdělání 21 sponzorují soukromé firmy obchodující s počítači a vzdělávacími pomůckami. Ty zajistily počítače pro pedagogy, interaktivní tabule, digitální učebnice, výukový software i školení učitelů.

Malé přenosné počítače platili rodiče žáků, někde na ně přispěla i obec. Jeden počítač přišel na 8 až 10 tisíc korun, vybavení jedné třídy vším potřebným stálo celkem asi 400.000 korun.

Testování má trvat ještě tři roky, během té doby budou odborníci na pedagogiku vyhodnocovat přínosy a negativa nového stylu vyučování. V tomto školním roce se projekt rozšíří i na další tři základní školy.