Před rokem přitom visela ve vzduchu velká očekávání. Sedm amerických vysokých škol se v té době totiž rozhodlo podepsat kontrakt s firmou Amazon, který jim umožnil ve třídách otestovat jeho čtečku elektronických knih Kindle DX.

Některé ze škol si myslely, že možnost číst učebnice na lehkém a skladném přístroji definitivně ukončí éru postávajících studentů s knížkami v prostorách univerzitních kampusů. Jedna ze zmíněných sedmi vysokých škol University of Virginia zřídila testovací skupinu o šedesáti studentech a připravila pro ně ve spolupráci se společností Amazon učební materiály kompatibilní s digitální čtečkou Kindle DX.

Jenže zatímco si studenti u přístroje pochvalovali velkou obrazovku a schopnost uložit stovky elektronických knih, tak nakonec byla jejich celková zkušenost s ním veskrze negativní, uvedl Michael Koenig z University of Virginia. Ačkoli Kindle DX umožňuje zvýrazňování textu a vepisování poznámek, tak studenti popsali používání těchto funkcí jako nepohodlné a nevhodné pro výuku. Přístroj by se podle nich hodil spíše při čtení ve volném čase než do aktivní výuky.

Během pilotního projektu většina studentů raději opustila Kindle a vrátila se k tradičním laptopům a materiálům v papírové podobě. Na konci semestru dostali v anketě otázku, zda by do výuky doporučili nově příchozím MBA studentům Kindle. "75 - 80 procent z nich odpovědělo, že ne," vysvětlil Koenig.

Na další otázku, zda by přístroj doporučili jako použitelný pro volný čas, 90 - 95 procent studentů zaškrtlo odpověď ano. "Usuzujeme, že Amazon vytvořil skvělý přístroj pro čtení knížek, časopisů a novin," poukázal Koenig. Je však přesvědčen, že Kindle nezaujme vedoucí roli v univerzitní výuce. Čtečka podle něj není dostatečně flexibilní a neumožňuje jednoduše přecházet mezi stránkami a jednotlivými dokumenty. V neposlední řadě chybí i snadná práce s grafy.

Další, především menší a inovativnější školy s ekonomickým zaměřením upoutal podobný přístroj iPad od firmy Apple, který byl uveden letos na trh. Francouzská univerzita Grenoble's Ecole de Management také založila testovací skupinu studentů, která vyzkouší použitelnost iPadu přímo ve školních lavicích.

"Naším hlavním úkolem je teď zjistit, zda je iPad schopen plně nahradit klasické počítače," řekl k projektu Marc Humbert z Grenoblu. iPad může být podle něj ve třídě menší bariérou mezi studenty a kantory než klasické notebooky. Univerzita si plánuje pro iPad vyvíjet i vlastní e-learningové aplikace.