Podle studie The Global Retail Theft Barometer ukradli v loňském roce zloději v tuzemských maloobchodních prodejnách zboží za více než sedm miliard korun. Je to sice o dvě miliardy méně než v předchozím roce, přesto Česká republika zaujímá v Evropské unii spolu s baltskými státy opět první místo. Uvedla to páteční Mladá fronta Dnes (MfD).
Nejvíce se podle studie krade v prodejnách s oblečením, na druhém místě jsou obchody s potravinami. Ztrácí se hlavně drahé čokolády, káva, alkohol, olivový olej. Na třetí pozici figurují prodejny s počítačovým hardwarem a překvapivě také hobbymarkety a stavebniny.
Podle průzkumu nekradou jen lidé zvenčí; zloději se podílejí na ztrátách maloobchodníků asi 45 procenty. Téměř 30 procent rozkradou sami zaměstnanci a dalších sedm dodavatelé. Zbytek jde na vrub interním chybám v účetnictví.
Důvodů, proč Česko dominuje statistikám, je několik. "Děravá legislativa, podceňování investic do techniky, neloajální zaměstnanci obchodů, svázané ruce policie, diskutabilní úroveň řady bezpečnostních agentur a v neposlední řadě i dopady ekonomické krize," uvedl manažer bezpečnostní agentury SSI Zdeněk Procházka.
Po propuknutí ekonomické krize počet krádeží znatelně narostl, píše MfD. Řetězce začaly šetřit a přehodnocovat náklady, které vynaloží na zabezpečení. Za ochranu zboží utratili obchodníci v minulém roce 1,36 miliardy korun. To je něco málo více než třetina částky, kterou utratily obchody v menším Rakousku.
I když způsobená škoda byla loni nižší než o rok dříve, 38,5 procenta obchodníků si podle studie myslí, že krádeží v obchodech přibývá. V tomto bodě jsou Češi hned za Slováky nejskeptičtější na celém světě. Například v Turecku, které je, co se týče míry procenta ztrát z obratu, daleko před Českem, si to nemyslí ani 24 procent dotázaných.
Na druhou stranu, podle čísel jsou ztráty v maloobchodě větší než v Česku například v USA a Kanadě. V čele žebříčku stojí s velkým náskokem Indie, špatně na tom jsou také například Brazílie, Mexiko a Rusko.
Pro maloobchodníky "nejbezpečnější" země jsou třeba Německo, Rakousko, Japonsko a Čína. Žebříček uzavírají Hong Kong a Tchajwan.
V případě České republiky se podle studie ročně ztratí zboží v hodnotě 1,4 procenta celkových maloobchodních tržeb. V Indii je to 2,7 procenta, v Rakousku 0,97 procenta.