Když v roce 2006 vznikla služba Twitter, většina lidí nechápala její smysl. Proč by měl někdo důvod psát nebo číst názory a zážitky ostatních lidí, shrnuté maximálně do zhruba dvaceti slov? Ovšem ukázalo se, že takových lidí jsou miliony. Dnes stovky milionů. Twitter je nejvýznamnějším konkurentem Facebooku.

Píšete své pocity, názory a zážitky. Můžete zde zveřejnit svou fotografii nebo video, případně odkázat na jinou webovou stránku. Čtete to, co píší lidé, kteří vás zajímají. A vás čtou zase ti, které zajímáte vy.

V tomto smyslu jsou si Facebook a Twitter podobné. Ale Twitter je přece jen v mnohém odlišný. Stručnější, jasnější a veřejnější. Na Facebooku jako byste lidi zvali do svého obývacího pokoje. Ne každého tam chcete mít, ne každému se tam chce. Twitter je mnohem víc médiem. Jako třeba noviny nebo televize. Je veřejným prostorem pro debatu. A jako takový je lepším nástrojem pro marketing či obecně pro byznys.

Falešná, ale silná intimita

Firmy v něm vidí nástroj komunikace se svými zákazníky. Mohou s nimi mluvit přímo, nikoli prostřednictvím tradičních médií. Ze stejného důvodu si Twitter zamilovaly celebrity. Když svým fanouškům chtějí něco sdělit, už nepotřebují jako prostředníka bulvární tisk. A ze stejného důvodu Twitter milují i jejich fanoušci. Dává jejich vztahu k celebritám pocit možná falešné, ale přesto silné intimity.

Když před dvěma lety dostal herec Charlie Sheen výpověď ze seriálu Dva a půl chlapa a americký showbyznys ho odepsal kvůli problémům s drogami a prostitutkami, založil si účet na Twitteru. Za několik dní získal milion fanoušků a začal jim vyprávět svou verzi dotyčného příběhu. Stát se to o pět či více let dříve, byl by Charlie Sheen odepsanou veličinou. Hollywood je ke svým černým ovcím nemilosrdný. Ale Twitter vrátil herce zpátky do hry.

Na Twitteru lidé píšou o všem. Kromě celebrit také o politicích, firmách i značkách. A i začínající uživatel, který má malý počet followerů, může teoreticky oslovit miliony lidí. Tím nástrojem, který umožní krátké textové informaci "proplouvat" Twiterem, je takzvaný retweet. Neboli když tweet "retweetne" uživatel s milionem followerů, má najednou právě tolik čtenářů. Zatím nejčastěji "retweetnutým" je tweet Baracka Obamy po loňském znovuzvolení americkým prezidentem. Zní: "Další čtyři roky" a "retweetlo" ho přes 800 tisíc lidí.


obalka Ekonom 182013- Proč je Twitter skvělým nástrojem pro analytiky?

 

- Jak oblíbený je v Česku?

- A v čem je užitečný pro firmy a podnikatele?

Odpovědi najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, který přináší téma Telegraf smartphonové generace.