Tým německých vědců s kolegy z Kanady sestavil nový, revoluční atlas lidského mozku, který umožní odborníkům jeho detailnější studium. Informaci o digitalizovaném trojrozměrném atlasu ve čtvrtek zveřejnil prestižní časopis Science.

Modelem byl mozek zemřelé pětašedesátileté ženy. Autoři projektu s názvem Big Brain ho rozdělili na 7400 ultratenkých vrstev, obarvili je pro zvýraznění jemných partií a každou sekci vyfotografovali. S použitím počítače pak ze získaných obrázků vytvořili digitální trojrozměrný model.

Rozlišení obrázků je podle autorů projektu jemnější než lidský vlas. Na obrázcích lze rozeznat shluky mozkových buněk, a dokonce i jednotlivé větší buňky. K modelu bude mít přístup komunita neurologů po celém světě.

Podle Katrin Amuntsové z düsseldorfské univerzity byla dárkyně mozku zvolena v podstatě náhodně, jedinou podmínkou bylo, že mozek musí být zdravý.

Pozorování nového modelu je, podle ní, jako když "používáte Google Earth – můžete vidět i do té chvíle zcela neviditelné detaily".

Nápad rozřezat lidské tělo v zájmu detailního studia není nový. Už před dvaceti lety vědci ke studijním účelům stejným způsobem "rozkrájeli" a vyfotografovali celé tělo muže a ženy.