Vedle rozdílů mezi náboženstvími v dějinách vždy existovaly i velké rozdíly uvnitř jednotlivých náboženství (například v době křížových výprav mezi západními válečníky, usilujícími o pobíjení muslimů, a křesťany typu svatého Františka z Assisi, hlásajícími evangelium láskou a nenásilím).

Také v budoucnosti lze očekávat propastné „vnitronáboženské“ rozdíly. Již v dnešním světě se na jedné straně rýsuje globální společenství vyznavačů různých náboženství, spojených myšlenkou mezináboženského dialogu a společné odpovědnosti za budoucnost naší planety, a na straně druhé pomyslné společenství fanatiků napříč náboženstvími a kulturami, pro které jsou nepřítelem především „zrádci“ ve vlastním táboře.

Ne náhodou tvoří velkou většinu obětí al-Káidy muslimové a norský terorista Breivik zase vraždil norské stoupence multikulturalismu.

Problém globalizace

Nejen teroristy, ale i „běžné“ obyvatele mnoha zemí dnes zneklidňuje stále větší mísení různých kultur a náboženství, vyvolávající pocit nejistoty ve vztahu k vlastní identitě.

Zatímco ve středověku byla stabilita této identity zaručena skutečností, že jednotlivé civilizace byly od sebe do jisté míry odděleny, v průběhu novověku začal svět stále více připomínat „globální vesnici“.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se