Kategorie kompaktních a zároveň rychlých vozů je v Evropě značně oblíbená. Mít možnost využívat praktické auto a pak si na cestách za městem užít rychlou jízdu, se řadě řidičů líbí. Proto pro ně vznikl Volkswagen Golf GTI nebo třeba domácí Škoda Octavia RS. Korejci se o nasazení sportovních genů snažili po svém. Poslali na silnice model Hyundai Veloster s netradiční karoserií. Výsledkem byl ovšem vlažný zájem, ne příliš pozitivní kritiky, a tak už od letoška v nabídce Hyundai chybí.

Otevřel se proto prostor pro novinku, tentokrát z dílny sesterské automobilky Kia. Její hatchback Cee'd, který se vyrábí na Slovensku, dostal motor ze zmíněného Velosteru a označení GT. Aby se odlišil od "konfekce", soustředili se designéři pečlivě i na jeho vnější vzhled. Ambice vozu jsou tak patrné už na první pohled. Má velká 18palcová kola s pohledným designem. Sportovní nárazník zdobí nejen spoiler s červenou linkou, ale i čtveřice LED pro denní svícení na každé straně. Autu takový styling sluší a je z něj evidentní, že cílí hlavně na mladou generaci řidičů. Starším řidičům by se mohl zdát možná až příliš cirkusový.

To interiér by se měl už zamlouvat každému. I když jsou v kabině hojně použité plasty, vypadají dobře, a stejně tak působí i na dotek. Možná je tu ale až příliš mnoho tlačítek, ve kterých je zprvu poněkud těžší se vyznat. Každopádně platí, že pokud si majitel vybere sportovní variantu GT, dostane auto v takzvané "plné palbě". Kompletní výbavu lze pak ještě obohatit o bezklíčové odemykání a startování v balíčku Plus, ve kterém jsou navíc ještě vyhřívaná sedadla i volant. Připlácí se pak ještě za metalízu, střešní okno nebo dotykový displej s navigací.

Za pozornost stojí přístrojový štít Supervision. Ten je v nabídce v některých vyšších výbavách modelu Cee'd, v případě GT má ale rozšířenou funkci o speciální zobrazení. V ní se přepne simulovaný analogový přístroj na digitální, a díky tomu se sem vejde ještě ukazatel maxima točivého momentu a také plnícího tlaku turbodmychadla. Reálná využitelnost takových informací je mizivá, jde však o efekt. Zvyšuje to sportovní atmosféru na palubě vozu. A to se daří i sedačkám, které dodala renomovaná společnost Recaro. Mají velmi dobré boční vedení, takže je auto připraveno na opravdu ostrou jízdu.

Přeplňovaný benzinový motor T-GDI má objem 1,6 litru. Díky turbodmychadlu produkuje výkon 204 koní. To je dost, na některé konkurenty to ale nestačí. Například Golf GTI má k dispozici výkon 220 koní, stejně jich má i Škoda Octavia RS. Přesto se Kia určitě neztratí. Už jen proto, že díky svému výkonu dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 7,7 sekundy, maximálně uhání až 230 km/h. Pokud by ale natěšený mladík s čerstvým řidičským průkazem čekal, že bude strašit okolí hlasitými výfuky, byl by na omylu. I když je Cee'd GT vybaven sportovními výfuky, je projev motoru spíše klidný, a to i ve vyšších otáčkách. Sice tím postrádá na osobitosti, na druhou stranu s ním ale není obtížné jezdit na delší vzdálenost. V kabině je klid i při vyšších rychlostech.

Maximum točivého momentu s hodnotou 265 Nm přichází při 1750 otáčkách. Nástup je ale hladký a motor tím pádem nekope. Naopak, síla jednotky sice lehce, ale postupně graduje a neumírá ani po překročení 4500 otáček. Motoru se to líbí až k červenému poli, kdy v 6000 ot./min. vrcholí výkon. Jednotka se tak svým chováním blíží atmosférickým motorům, ačkoli je přeplňovaná. Což je příjemné zjištění. Je však třeba připravit se na vyšší odběr paliva. Pokud s vozem řidič zachází ostřeji, dostane se snadno i k 12 litrům benzinu na 100 km. Test skončil s průměrem 9 litrů na 100 km. Je ale pravda, že Ekonom zkoušel jízdní vlastnosti vozu co nejčastěji. Pokud se řidič nenechá sportovní atmosférou vozu přemluvit, může v průměru spotřebovat až o litr méně.

A Kia Cee'd GT nabízí opravdu obě možnosti. Při klidné jízdě dokáže být přívětivě komfortní, jakmile je ale třeba ukázat, co opravdu umí, zvládá ostré průjezdy zatáček na výbornou. Logicky se při nich dostavuje nedotáčivost, její nástup je ale dobře předvídatelný, takže se jí zkušenější řidič snadno vyhne. Škoda jen, že systém stabilizace nelze zcela vypnout, to by umožnilo vyzkoušet Cee'd GT i v extrémní zátěži. Velká pochvala směřuje k řízení, které je přesné a komunikativní, přinejmenším na výrazně lepší úrovni než u všech dosavadních modelů Kia. Stejně tak se povedlo i řazení. Výčet všech těchto vlastností znamená, že Cee'd GT je nejlépe jezdící Kia současnosti.

 

 

Tabulka technických parametrů

Kia Cee'd GT

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1591 ccm
Výkon: 150 kW (204 k)
Toč. moment: 265 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s
Max. rychlost: 230 km/h
Komb. spotřeba: 7,5 l/100 km
Rozměry: 4310 x 1780 x 1430 mm
Cena: 639 980 korun včetně DPH

I přes sportovní ladění je uvnitř vozu ve vyšších rychlostech klid.

Provedení GT se od běžné verze rozezná na první pohled. Velká kola, LED nebo červený spoiler přispívají k dramatičnosti.

Kabina má velké množství tlačítek. Použité materiály jsou kvalitní.

Velké 18palcové disky dodávají vozu sportovní vzhled.

LED pro denní svícení jsou rozděleny na každé straně do čtyř samostatných bloků.

Dotykový displej, který zajišťuje média a navigaci, umí česky.

Motor dokáže z objemu 1,6 l "vyrobit" 204 koní.

Zadní nárazník dokreslují rozšířené boky s červeným lakováním.

Foto: Jan Markovič

Související