V pátek odpoledne odstartuje v pražském podnikatelském inkubátoru TechSquare ojedinělá akce, která nemá v regionu Evropy, Střední Asie a Afriky srovnání. Enterprise Data Hackathon je unikátní tím, že téměř 200 datových analytiků bude s využitím nejmodernějších nástrojů zkoumat různě velké objemy dat z reálného podnikatelského prostředí.

Akce podobného typu se sice konají relativně často, ale žádná z nich nebyla tak úzce zaměřena právě na podnikatelský sektor. Cílem je ukázat firmám jaké informace a bohatství se v jejich datech může skrývat.

Vhodným propojením různých dat a jejich analýzou je totiž možné dojít k zajímavým zjištěním. Vysledovat lze např. souvislost mezi počasím, úrovní biozátěže a voláním klientů na zákaznickou linku. Ale existuje i několik praktičtějších příkladů. Internetové knihkupectví Amazon např. nabízí svým zákazníkům knihy na základě toho, jaké tituly si koupili lidé s podobným vkusem.

Doporučení vznikají na základě analýzy velkého množství dat, které má tato společnost o chování a nákupních zvycích svých zákazníků. Podobným způsobem využívá analýzu velkého množství dat i společnost Google. Její vyhledávač zaznamenává každé stisknutí klávesy a učí se tak časté překlepy, které uživatelé udělají a pak je po sobě opraví. Tak vytváří ohromnou databázi častých překlepů a vylepšuje tím celkové porozumění vyhledávaného textu.

„Unikátnost naší akce spočívá v tom, že zde bude možné pracovat se skutečnými daty. Jedna věc je podnikat analytické cvičení nad vygenerovanými daty a druhá pracovat s reálnými údaji, kdy víte, že existují v nějakém kontextu,“ říká jeden z organizátorů, Pavel Doležal ze společnosti Keboola.

Datové soubory jsou samozřejmě z bezpečnostních důvodů anonymizovány a údaje, které jsou v nich obsažené, se nedají spojit s žádnou konkrétní osobou.

Mezi společnosti, které pro akci poskytly své datové soubory, patří i významné firmy jako jsou CCS, Seznam a Avast a některé menší společnosti jako např. Geewa, Flowreader či Energomonitor.

Účastníci budou mít k dispozici nejen data a odpovídající pracovní zázemí, ale i řadu výkonných nástrojů určených pro analýzu dat, a to včetně technické podpory ze strany výrobců.

„Oslovili jsme ty nejvýznamnější firmy v oboru s konkrétním požadavkem a překvapivě nám většina z těchto firem vyšla maximálně vstříc. Některé velké nadnárodní firmy jsme ani nemuseli oslovovat, ony kontaktovaly nás,“ dodal Doležal.

Na rozdíl od řady odborných konferencí zde nebudou probíhat žádné produktové prezentace. Zároveň jednotlivé týmy analytiků nemají žádné určité zadání. Je jen na nich, z jakého úhlu se na data podívají a jakým způsobem je uchopí. Důležité není vyřešit konkrétní problém, ale podívat se na data jiným pohledem a ve spojení s dalšími zdroji dat získat nové informace.

Zájem o Enterprise Data Hackathon byl tak velký, že registrace účastníků musela být z kapacitních důvodů předčasně ukončena. Podobné akce se v budoucnu podle organizátorů uskuteční i ve Velké Británii, USA a Kanadě.