Americký deník The Wall Street Journal zveřejnil podrobnosti o vyšetřování Googlu ze strany americké federální komise pro obchod FTC, které trvalo 19 měsíců. Z dokumentů vyplývá, že Google hrubě manipuloval s výsledky vyhledávání v neprospěch konkurence s cílem zvýšit své inzertní příjmy.

I přes toto zjištění a návrh autorů zprávy na podání žaloby na Google v roce 2013 rozhodla rada komisařů o ukončení vyšetřování. Stačily k tomu malé změny ze strany Googlu. Firma nyní čelí podobnému vyšetřování ze strany Evropské komise.

Manipulace s výsledky byla podle zprávy zaměstnanců FTC v neprospěch uživatelů, což je v přímém rozporu s dlouhodobým tvrzením Googlu. Po zavedení změn ve vyhledávacím algoritmu, který zvýhodňoval služby Googlu, byli uživatelé nespokojení a mírně pozitivní reakci přinesla až čtvrtá z následných úprav chování vyhledávače.

Detaily ve zprávě FTC jdou přímo proti tvrzení tehdejšího výkonného ředitele Googlu Erica Schmidta, který nyní v Googlu zastává pozici výkonného předsedy představenstva firmy. Ten se ve vyjádření pro Wall Street Journal brání právě výsledkem vyšetřování, tedy jeho ukončením bez žaloby a sankcí.

Jako příklad protisoutěžního chování uvádí FTC předsunutí srovnávače cen letenek od Googlu před jiné stránky tohoto typu, přestože Google nabízel menší počet letů. Stejně tak Google dával na první pozice v seznamu výsledků odkaz na své porovnání cen produktů, přestože na ně uživatelé klikali méně než na konkurenční služby. Zájem uživatelů je přitom jeden z hlavních parametrů při vyhodnocování výsledků vyhledávání.

To, že společnost Google nebrala při zařazování svých služeb do výsledků v potaz oblibu stránek u uživatelů, protože by se ve výsledcích propadly dolů, potvrdila komisi i Marissa Meyerová, tehdejší viceprezidentka Googlu a dnes ředitelka Yahoo!

Zpráva také potvrdila oprávněnost stížností firem, jako jsou Yelp nebo Amazon, podle nichž Google kopíroval informace o prodejnosti zařízení nebo uživatelské recenze a využíval je k posílení relevance výsledků svých služeb.

Googlu se nefér chování podle závěrů zprávy FTC vyplatilo, přispělo ke zvýšení návštěvnosti služeb Googlu a oslabení konkurenčních webů.