Newyorský dopravní podnik musí ve svých autobusech zveřejnit kontroverzní protiislámskou reklamu odkazující na zabíjení Židů muslimy. Dopravní firma takové poutače odmítla, protože podle ní podněcují násilí a terorismus. Soud ale rozhodl, že zadavatel reklamy má na zveřejnění nárok podle ústavní záruky svobody projevu, napsal ve středu portál BBC.

Poutače si objednalo krajně pravicové a ostře protiislámské hnutí American Freedom Defense Initiative, které vede kontroverzní blogerka a aktivistka Pamela Gellerová.

V reklamě je přísně vyhlížející muž maskovaný šátkem, u kterého je uveden slogan "Zabíjení Židů je vyznání, které nás přiblíží k Alláhovi". "Tohle je jeho džihád. Jaký je tvůj?" táže se dále text na poutači. Stejné reklamy se již dříve objevily v dopravních prostředcích v Chicagu a San Francisku.

Soudce rozhodnutí povolit reklamu okomentoval tvrzením, že dopravní podnik podceňuje míru tolerance Newyorčanů a naopak přeceňuje potenciální dopad reklamy.

"Je naivní myslet si, že Newyorčané budou podněcováni k násilí reklamou, která neměla žádný takový vliv na obyvatele Chicaga ani San Franciska," prohlásil podle BBC soudce.

V San Francisku, kde se kontroverzní reklamy na autobusech objevily jen pár dní po teroristických útocích na pařížskou redakci Charlie Hebdo, se proti nim zvedla vlna nevole. Kritizovali je i představitelé města, kteří však - podobně jako newyorský dopravní podnik - v boji proti poutačům neuspěli kvůli svobodě slova.

Stejné hnutí, které stojí za současnou kampaní, si už v minulosti bez větších problémů objednalo řadu reklam s podobnými slogany ve velkých amerických městech. Narazilo však s poutači, na kterých byl zobrazen americký novinář James Foley těsně před popravou Islámským státem. Po protestech Foleyho rodiny musela být reklama z newyorských dopravních prostředků stažena.

Newyorský dopravní podnik má nyní 30 dní na to, aby podal případné odvolání. Firma uvedla, že je verdiktem zklamána a že nyní prověřuje další možné kroky.