Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg chce, aby zprávy hrály na Facebooku větší roli. Obchodní partnerství Instant Articles, které Facebook uzavřel s některými zpravodajskými médii, již nyní umožňuje prostřednictvím stejnojmenné aplikace publikovat celé články přímo na sociální platformě, napsal magazín Fortune.

"Jeden z největších problémů dnes je, že čtení zpráv je moc pomalé. Když používáte naši mobilní aplikaci a kliknete na fotografii, obsah se většinou načte okamžitě. Když ale kliknete na odkaz, jehož obsah není uložen na Facebooku, může to zabrat víc než deset vteřin. Lidé nechtějí čekat tak dlouho a mnoho z nich na odkaz ani neklikne, i když by chtěli jeho obsah číst," řekl Zuckerberg minulý týden při svých on-line otázkách a odpovědích

Ne všichni vnímají Zuckerbergovu vizi pozitivně. Dan Gillmor, který se dlouhodobě věnuje médiím a technologiím, má za to, že zpravodajské společnosti se upisují ďáblu. Vestavěné facebookové zpravodajství označil na Twitteru za "šílený krok" a přístup novinářů přirovnal ke "krmení bestie".

Podobného názoru je i Matthew Ingram z magazínu Fortune, který upozorňuje na to, že vidina většího čtenářského publika a výnosů z reklam s sebou může do budoucna nést velké břemeno. Facebook s rostoucím počtem uživatelů, kteří ho používají jako zdroj zpravodajství, přebírá roli tradičních mediálních domů. Pokud bude tento trend pokračovat, je to pro Facebook výhra.

Ostatně Facebook a zpravodajská média nikdy nebyly zcela oddělené platformy. Nedávná studie amerického centra pro média a žurnalistiku Pew Research Center ukazuje, že roste počet lidí, kteří největší sociální síť používají jako zdroj zpráv.

Zuckerberg poznamenal, že aplikace Isntant Article zvýší vydavatelům obsahu odbyt článků. Když jsou zprávy tak rychlé jako všechno ostatní na Facebooku, "lidé budou přirozeně číst o hodně zpráv víc. Budou tak víc informováni o světě a bude to dobré pro celý zpravodajský ekosystém, protože tak dosáhne většího záběru," tvrdí třicátník, kterému Facebook vydělal už 35 miliard dolarů. 

Zuckeberg má za to, že tradiční zpravodajská média se s obtížemi přizpůsobují světu, ve kterém se zprávy šíří po sociálních médiích a jiných platformách rychle a v různých podobách. "Tradiční zpravodajství je důsledné, ale tento model má problémy informovat nás o věcech okamžitě. Zpravodajství, které zprostředkovává malé kousky informací rychle a po částech, má své místo. Nenahradí však delší a propracovanější zprávy," připomněl Zuckerberg, který zároveň poznamenal, že se těší na budoucnost zpravodajství a jeho "bohatý obsah".

Dodal, že větší roli bude hrát virtuální realita. Facebook mimo jiné vlastní společnost Oculus Rift, jednoho z největších hráčů na poli virtuální reality, kterou minulý rok koupil za 2 miliardy dolarů.