Webový prohlížeč Internet Explorer v posledních letech ztratil své vedoucí postavení mezi českými uživateli. Zlom nastal v loňském druhém čtvrtletí, kdy jej v podílu na trhu definitivně předstihl Chrome od Googlu. V současnosti Chrome vede s více než 31 procenty, Explorer má necelou čtvrtinu trhu. Vyplývá to z údajů serveru Rankings.cz. Internet Explorer navíc pomalu odchází ze scény - nahradí jej nový prohlížeč Edge, který Microsoft zařadil do nových Windows 10.

Za poslední rok se celkový podíl různých verzí Exploreru snížil více než o tři procentní body, Chrome dva body nabral. Firefox se propadl z 27 na 23 procent. Podíl Opery se pohybuje kolem tří procent a Safari okolo jednoho procenta.

Ještě před deseti lety Explorer v počítačích uživatelů v tuzemsku i ve světě dominoval s podílem přes 90 procent. Postupně si z jeho podílu ukrajoval zejména konkurenční Firefox a od roku 2008 také Chrome. Právě jeho podíl od té doby nepřetržitě roste. Před pěti lety měl Chrome necelých šest procent, Firefox 36 procent a Explorer 52 procent.

Podle odborníků je Explorer proti konkurentům zbytečně složitý, Chromu navíc pomáhá velké rozšíření operačního systému Android od Googlu ve stále populárnějších přenosných zařízeních. V roce 2009 navíc Evropská komise Microsoftu nařídila, aby uživatelům nabízel možnost výběru webového prohlížeče, což postavení Exploreru, který byl do té doby dodáván jako součást operačního systému Windows, dále oslabilo.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"Zákazníci se samozřejmě primárně řídí nabídkou předinstalovaného prohlížeče ve svém operačním systému, ale mnozí si jistě vyberou podle svých individuálních preferencí. Na trhu jsou navíc v podstatě tři majoritní výrobci mobilních telefonů a spotřebitelských tabletů, kde Microsoft pokrývá dlouhodobě pouze pod 10 procent trhu," uvedl Ondřej Ševeček z počítačové školy Gopas.

Podobně jako v automobilovém průmyslu jsou podle Ševečka funkce a schopnosti automobilů různých výrobců dnes již téměř vyrovnané, tak stejně na trhu prohlížečů už dnes všichni nabízejí stejné funkce a uživatelé se rozhodují podle detailů uživatelského prostředí, subjektivní pohodlnosti nebo doporučení komunity.

V Česku je podle měření NetMonitor přes 6,8 milionu uživatelů internetu. Meziročně se jejich počet zvýšil asi o 300 tisíc.