Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Na telefonu, notebooku nebo tabletu jsou tak dnes on-line přes mobilní data nebo wi-fi síť skoro tři čtvrtiny každodenních uživatelů internetu. Přesto si z nich zhruba každý druhý data stále občas vypíná – šetří tím nejen objem předplacených dat, ale také baterii svého mobilu, cituje jedno ze zjištění unikátního průzkumu Češi v síti jeho vedoucí, Pavel Ranocha z TNS Aisa.

Jaký hlavní závěr z vašeho průzkumu vyplývá?

Zaznamenali jsme hodně velký přesun od pevného internetu, ať už doma, nebo v práci, směrem k mobilitě. Hodně lidí používá mobilní internet, ať už přes wi-fi, nebo že si ho začali platit. To je velký úspěch operátorů, kterým se podařilo rozšířit chytré telefony mezi populaci a následně lidem vnuknout myšlenku, že placená data jsou to, co potřebují. Asi před dvěma lety začala mobilní revoluce, když operátoři začali nabízet neomezené tarify, a tím pádem spadla i cena datových balíčků. Dosáhne tak na ně víc a víc lidí. A ti, kteří si data neplatí, velmi dobře vědí, kam si pro ně jít, a nemají s tím problém.

Je přesto pro někoho stále ještě příliš vysoká cena důvodem, proč si placená data nepořídí?

Až na nejmladší generaci není cena dominantním faktorem, proč mobilní internet stále někdo nemá. Tím je to, že si myslí, že pro něj nedokáže najít využití. Existuje zde rozpor mezi dvěma skupinami – ti, kteří si ho platí, si ho chválí a tvrdí, že by bez něj nedokázali žít – je to návyková záležitost. Na druhou stranu ti, kteří si mobilní internet neplatí, říkají, že vůbec nevědí, k čemu by ho používali.

Hrál v přesunu lidí k mobilnímu internetu roli ještě nějaký jiný faktor?

Výrazně se zlepšuje pokrytí a spousta webových stránek se přizpůsobila tomu, aby se správně zobrazovaly na mobilních zařízeních, což dřív v takové míře nebylo. Uživatelé ale většinou netuší, co chtějí, a až když se jim to ukáže, zjistí, že je to vlastně fajn.

Pokrytí republiky datovou sítí ale všude stále není dokonalé...

Tady mají operátoři docela velký problém – mezi populací skoro nejsou rozšířené telefony, které umožňují přístup na LTE síť. Technologií LTE je dnes pokrytá skoro celá republika, ale lidi na to nemají telefony. Když se ale podíváte na síť 3G, tak zjistíte, jak hrozivě je děravá. Člověku, který nemá telefon na LTE, zaplatí si data a jede mimo Prahu, připojení na mnoha místech spadne na Edge, což je velice pomalé. On pak tuto negativní zkušenost šíří mezi své známé, kteří datový balíček ještě nemají. A ti, když to slyší, tak si říkají, proč by si takovou službu měli platit.

Proč k tomu došlo?

3G jako top technologie tady nebyla moc dlouhou dobu, záhy po ní přišlo LTE. A tak si operátoři řekli, že investice do 3G nemají smysl. Všechny lidi, kteří nemají LTE telefony, tím ale hodili přes palubu, což je stále drtivá většina populace. Dnes se ale už 70 až 80 procent telefonů prodává s technologií LTE. To znamená, že se to operátoři snaží rychle dohnat a zvýšit penetraci, ale ještě nějakou dobu budou tomuto problému čelit, než se chytré telefony masově obmění. To ale zase nemusí trvat tak dlouho. Průměrné stáří chytrého telefonu nám vychází pouze na 1,6 roku.

obalka Ekonom 2015 46Jaké jsou další hlavní trendy chování Čechů na internetu?

Jak moc Čechům vadí, že používáním internetu často poskytují údaje o svém chování?

Proč jsou senioři tahouny růstu ve využívání internetu v Česku?

Jaké činnosti Češi na internetu provádějí častěji než před dvěma lety?

A která sociální síť roste v Česku nejrychleji?

Odpovědi najdete v tématu Češi v síti v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 12. listopadu. Nové číslo Ekonomu si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu a iPhonu.

Související