Drony předváděli logistici Škodovky členům vedení už loni. Letos na jaře pak automobilka plánuje jejich první zkušební zapojení do provozu. Automobilka ale nezůstává jen u dronů. Začala zkoušet možnosti využití rozšířené reality a chce také navýšit počet autonomních vozíků.

Bezpilotní letouny měly podle původního plánu automaticky provádět inventury ve vysokých regálových skladech, uvažovalo se i o přesunu lehkého materiálu. Tato představa se ale změnila. Na jaře se drony začnou zkoušet na venkovní ploše a v první fázi pilotního projektu mají nahradit skladníky při vykonávání každodenních inventur prázdných palet v areálu automobilky.

Původní plán nasazení dronů změnilo to, že stroj ještě nebyl schopný pracovat úplně bez lidské obsluhy. "Nechat dron létat mezi lidmi uvnitř hal není technologicky jednoduché. Mluví se o přenášení materiálu, to je však hudba budoucnosti. Ale venku by se daly podle mého názoru velmi dobře využít," říká šéf logistiky značky Jiří Cee.

Další překážka pak vyplývala z toho, že by všechny palety, které výrobním areálem procházejí, musely mít kvůli identifikaci speciální radiofrekvenční čipy. Jen automobilka ale vlastní stovky tisíc palet, takže by šlo o příliš nákladný projekt.

Chytré brýle podruhé

Logistika je pro automobilový průmysl klíčová. Firmy jako Automotive Lighting nebo Kiekert vrhají do moderního skladovacího zařízení značnou část svých investic. To jim má pomoct snížit náklady a zrychlit výrobu. Největší tuzemská automobilka chce ale jít ještě dál a vedle dronů zkouší i další technologie, o kterých se zatím mluví spíše v souvislosti s budoucností.

V hlavní hale mladoboleslavské továrny se například zkouší rozšířená realita. "Chytré" brýle s minipočítačem a čtečkou identifikačních kódů mají urychlit přípravu autodílů k montážní lince.

V rámci normálního výhledu skladníkovi zobrazují ještě dodatečné informace jako třeba šipky a čísla, které ukazují, kolik kterých dílů má připravit. Brýle ale mají umět ještě o něco víc, než je "běžné". V konečné fázi například zkontrolovat, jestli nemá sklo připravované k montáži nějaké vady.

Tato technologie se nyní připravuje na svůj druhý test. První brýle totiž neměly dostatečné rozlišení pro čtení identifikačních kódů, což práci spíše zpomalovalo. Do nového typu se aktuálně instaluje software a vychytávají se nedostatky. "Pokud nás to nepřesvědčí, jdeme od toho. Nebudeme dělat něco jen proto, že je to ‚moderní‘," říká Cee. 

Autonomní vozíky 

V některých halách mladoboleslavského areálu se mezi regály prohánějí  vozíky bez řidiče. Z meziskladu převážejí přímo k montážní lince komponenty, ze kterých se pak skládají vozidla. Celkem jich je zhruba 130, do dvou let by počet automatických tahačů měl stoupnout až na 170.

 

Aby nebyl jejich pohyb omezený pouze na určité trasy, přejdou postupně na jiný způsob provozu.  V závěrečné fázi by se měly přeměnit na plně autonomní stroje. "Ty už budou jezdit všude tam, kam jim řekneme," plánuje Jiří Cee. Znamená to, že například když vozík zaznamená překážku, bude ji umět samostatně vyhodnotit a objet. Nebo když pojede kolem palety, dostane signál, že je prázdná, a odveze ji na určité místo. 

Logistika v Kvasinách

Škodovka utratí ve svém v Kvasinách v příštích letech přes sedm miliard korun. I tady půjde značná část investice do logistiky. Aktuálně se tu například staví takzvaný supermarket. Jde o halu, v které se připravují komponenty a skládají se do přesného pořadí podle toho, jak se posunují vozy na montážní lince. Součástí největšího rozvoje závodu v jeho osmdesátileté historii bude i nový, plně automatický sklad pro menší díly.

"Cítím z toho určitou pokoru. Jak je něco automatické při taktu výroby jednoho automobilu jedna minuta, stačí malý softwarový problém a celá výroba se zastaví. Proto současně s tím hlavně připravujeme nouzové strategie v různých variantách," říká Jiří Cee. Podobný automatický sklad má později vyrůst i v Mladé Boleslavi.

Související