Počítače jsou z trhu postupně vytlačovány mobilními telefony a jejich výrobci tak musejí hledat cesty, jak odvrátit propad tržeb. Americký Hewlett-Packard, který byl ještě před třemi lety globální počítačovou jedničkou, vidí budoucnost v zařízení kombinujícím vlastnosti mobilu a notebooku či stolního počítače.

"Práci telefon zjednoduší hlavně byznysovým zákazníkům. Nebudou už potřebovat dvě až tři zařízení, ale bude jim stačit jedno," představuje šéfka českého HP Inc. Erika Lindauerová první chytrý telefon od její firmy, ke kterému bude podobně jako k počítači možné připojit monitor, klávesnici a myš. "Jde o propojení práce a soukromí. Teenager, který používá mobil hlavně na zábavu, to příliš nedocení," dodává.

Zařízení nazvané Elite x3 se má časem stát jedním z nejdůležitějších produktů amerického výrobce. "Slibujeme si od něj opravdu hodně. Představuje budoucnost, do níž se časem přesunou i zákazníci. Věříme, že jsme na prahu renesance celého počítačového odvětví," doufá manažerka.

Na českém trhu by se telefon představený v únoru na mobilním veletrhu MWC v Barceloně měl objevit pravděpodobně na konci letošního roku. Cenu zatím HP nestanovilo. "Vzhledem k výkonu zařízení by cena měla být velmi atraktivní. Přesnou částku ale zatím stanovenu nemáme," uvádí.

Podobný koncept představil už loni Microsoft, jehož Lumia 950 se také umí "změnit" na počítač. V základní verzi se tento telefon prodává za 16 tisíc korun ale oproti HP má nižší výkon.

Lumia však míří spíše na spotřebitele, HP se soustředí hlavně na firemní zákazníky, kterým nabídne i vyšší bezpečnost dat. "Pěkný příklad je ošetření BIOS (systém pro start počítače), kdy naše řešení automaticky rozpozná ohrožení počítače, restartuje se a přeprogramuje systém na poslední dostupné nastavení," upřesňuje Lindauerová.

Loňské dělení

Tuzemské HP Inc. Lindauerová řídí od jeho loňského vzniku. Americký gigant se loni na podzim po sérii nevydařených akvizic rozdělil na dvě samostatné firmy. HP Inc. získalo divizi počítačů a tiskáren, zatímco HP Enterprise zdědil infrastrukturní projekty, například správu datových center.

Právě větší HP Inc. se musí vypořádat s 12procentním propadem globálních prodejů v letošním prvním čtvrtletí a ani v Česku není jeho pozice tak silná, jako dřív. Největším prodejcem počítačů je v tuzemsku podle dat agentury IDC Lenovo, jehož tržní podíl se rok od roku zvětšuje, podle níž je HP českou dvojkou.

"Téměř každý čtvrtý počítač v Česku je od HP, dlouhodobě jsme navíc jedničkou mezi komerčními počítači, což je pro nás priorita. I když nezanedbáváme ani osobní uživatele, chceme být dál nejsilnější hlavně v korporátním světě," vysvětluje Lindauerová.

Rychlá 3D tiskárna

Zatímco prodejům počítačů se tolik nedaří, prodeje tiskáren zažívají lepší časy. Meziročně trh vzrostl o 16,5 procenta a prodeje táhly hlavně firmy a státní zakázky, uvádí analytička IDC Zuzana Babická.

"Na poli tiskáren jsme v Česku stále jedničkou. Zvlášť v segmentu firemních strojů si chceme udržet prvenství," uvádí Lindauerová.

V tomto odvětví je čím dál důležitější řešení archivace dokumentů. Množství vytištěných stran sice stále roste, čeká se ale, že v budoucnu budou firmy řešit oběh dokumentů hlavně v digitální podobě. K tomu se budou používat chytré tiskárny s procesory.

"Naše tiskárny jsou na elektronický oběh dokumentů připraveny. Mají vlastnosti, které firmám umožňují zařídit oběh dokumentů, nebo vytěžování dat," říká ředitelka.

Co se týče tiskových inovací, pyšní se Hewlett-Packard také první vlastní 3D tiskárnou Multi Jet Fusion. Přístroj by měl zvládat tisk desetkrát rychleji, než je nyní běžné, mít nižší provozní náklady a umožnit větší flexibilitu použitých materiálů.

"Do budoucna doufáme, že 3D tisk zasáhne i do výrobní sféry. Dnes se využívá hlavně k tisku prototypů nebo architektonických maket. Posunout bychom se mohli do výroby náhradních dílů nebo třeba bot na míru," uzavírá Lindauerová.