Společnost Avast zaplatí za každou akcii AVG 25 dolarů v hotovosti. Kupní cena je tak o třetinu vyšší než středeční závěrečná hodnota akcií AVG na burze. Obě firmy spolu řadu let soupeřily. Nyní vytvoří společnost, která bude mít veškeré předpoklady k úspěchu i v globálním měřítku, a potvrdí tak renomé České republiky jakožto jednoho z klíčových poskytovatelů řešení pro internetovou bezpečnost na světě.

Avast si od transakce slibuje především větší záběr, technologickou hloubku a otevření nových trhů. Avast dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení. Po celém světě má více než 230 milionů uživatelů. Převzetí rivala AVG by mělo posílit pozici firmy na rozvíjejících se trzích.

„Jak Avast, tak AVG mají těžiště svých vývojových center umístěna právě v České republice - v Praze a Brně. Nejdůležitějším odbytištěm pro obě firmy jsou však Spojené státy americké, a tak tomu zůstane i po jejich spojení," uvedla firma Avast. Upozornila, že souhrnný počet uživatelů produktů Avast a AVG globálně přesahuje 400 milionů.

Efekt na koncové uživatele nebude podle analytika J&T banky Pavla Rysky v nejbližší době žádný a i v delším období bude omezený. „Pro Avast má akvizice smysl ve dvou rovinách. Za prvé, AVG poskytuje větší spektrum služeb než jen klasický antivirus. Zajišťuje ochranu dat pro americké mobilní operátory, koupila firmu Privax poskytující ochranu soukromí a šifrování, atd. Akvizice AVG tak Avastu může přinést nové technologie a nové zákazníky. Za druhé, AVG je z mého pohledu více přítomná na světových trzích než Avast, a akvizice tak Avastu rozšiřuje působnost i geograficky," řekl ČTK.

„Věříme, že spojení sil s Avastem, soukromou firmou se značnými zdroji, plně podpoří naše růstové cíle a je v nejlepším zájmu našich akcionářů," uvedl generální ředitel AVG Gary Kovacs.

AVG i Avast v minulosti vsadily na nabídku základního antiviru zdarma a tím rychle získaly velké množství klientů, placené jsou prémiové produkty a služby. Zařízení, na nichž jsou produkty AVG nebo Avastu nainstalovány, hrají roli i jakýchsi bezpečnostních senzorů, které poskytují nejaktuálnější informace o šíření virů a dalších internetových hrozeb. Díky skokovému navýšení počtu těchto senzorů bude Avast schopen vytvářet ještě účinnější produkty pro boj s online hrozbami.

 

Avast Software

  • Je českou antivirovou firmou, která na trhu působí již od roku 1988. Avast je jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení. Dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení. Podle odborníků se firma řadí ke světové špičce.
  • Portfolio společnosti sahá od bezplatného antiviru pro PC, Mac nebo Android až po prémiové produkty a služby pro firmy. Nově se firma v poslední době zaměřuje i na ochranu domácích wi-fi routerů.
  • Avast má 13 kanceláří v Praze, Brně a dále v Německu, Číně, Jižní Koreji, Tchaj-wanu a v USA. Počet zákazníků společnosti stoupl v poslední době o téměř 30 milionů na 233 milionů.
  • Firmu založili počítačoví nadšenci Eduard Kučera a Pavel Baudiš. Za jejich obchodním úspěchem stojí rozhodnutí distribuovat plně funkční antivirovou počítačovou ochranu zdarma.
  • Celkový počet pracovníků firmy stoupl o 150 na víc než 500.
  • V roce 2014 Avast zvýšil výnosy o polovinu na 217 milionů dolarů, tedy v přepočtu asi na 5,5 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA rostl podobným tempem a rovněž přesáhl 154 milionů dolarů.
  • Akcionáři firmy jsou fond CVC Capital Partners, zakladatelé Baudiš a Kučera, dále management a zaměstnanci.
  • V roce 2014 firma koupila českého vývojáře mobilních aplikací Inmite. Loni pak Avast koupil vývojářskou firmu Remotium. Transakce spolu s plánovanými investicemi ve firmě vyjde Avast na více než 50 milionů dolarů (zhruba 1,2 miliardy korun).
  • Firma se v roce 2013 stala vítězem desátého ročníku soutěže o nejlepšího zaměstnavatele ČR.


AVG Technologies

  • Je vedoucím poskytovatelem softwarových služeb, které chrání zařízení, data a lidi. Firma vznikla stejně jako Avast v Česku (v roce 1991 v Brně), v současnosti však sídlí v Amsterodamu.
  • Od roku 2012 působí také na burze NYSE v New Yorku.
  • Portfolio produktů zahrnuje internetovou ochranu, optimalizaci výkonu, služby zjišťování polohy, kontroly a analýzy dat a ochranu soukromí a identity, jak pro mobilní zařízení, tak pro desktopy.
  • AVG má zhruba 200 milionů uživatelů po celém světě.
  • V roce 2014 firmě klesl zisk o téměř polovinu na 173 milionů korun. Tržby pak klesly o osm procent na 1,88 miliardy korun. Přestože rostly tržby v zahraničí, zhruba o 100 milionů korun klesly výnosy v tuzemsku a také klesly takzvané odložené výnosy.
  • AVG například předloni uskutečnila tři významné akvizice, které jí měly pomoci rozšířit trh; šlo o společnosti Location Labs, brazilské Winco a evropské Norman Safeground.
  • V minulých letech firma uzavřela několik strategických partnerství, například se Samsungem UK či Renaultem. Loni AVG otevřela v Tel Avivu globální centrum pro mobilní technologie.
  • V roce 2014 pracovalo v AVG zhruba 580 zaměstnanců, což je o 50 více než o rok dříve.