Na prázdné ulici zkolabuje starší žena. Jinde se zloděj dobývá do cizího auta nebo někdo na nádraží zapomene podezřelé zavazadlo. Většinu takovýchto situací dnes zaznamenají všudypřítomné bezpečnostní kamery, sledující dění na veřejných prostranstvích nebo třeba v nákupních centrech.

Operátoři takovýchto kamerových systémů ale ne vždy podezřelé chování zachytí, protože k němu často dojde v davu plném lidí nebo pod rouškou noci. Proto česká firma CertiCon právě přichází se softwarem SmartCam, který "zajímavé situace" dokáže v reálném čase odhalit a informovat o nich správce kamer.

CertiCon se SmartCamem cílí hlavně na bezpečnostní složky nebo firmy chránící svůj majetek před krádežemi.

"Škála uplatnění je ale veliká. Pomocí SmartCamu lze také sledovat dopravní situaci, vytvářet dopravní statistiky nebo ho třeba využít pro marketingové průzkumy," uvádí příklady ředitel pro technický rozvoj CertiConu Daniel Štofan, jehož firmu před dvaceti lety založili vědci z ČVUT.

Dnes CertiCon s téměř stomilionovým ziskem své softwarové produkty dodává leteckému Airbusu, plzeňské Škodě nebo třeba německému Boschi. Nový software SmartCam podle manažera CertiConu představuje výkladní skříň v oblasti firemní divize počítačového vidění, jež se zaměřuje na vytěžování informací z "pohyblivých obrázků".

Systém pozná rozdíl mezi člověkem a zvířetem

SmartCam funguje jednoduše. Jde o software nebo malou hardwarovou krabičku, kterou uživatel připojí ke kameře, jejíž záznamy software české firmy na počkání analyzuje.

Model je založen na souboru funkcí, které si podle Štofana všimnou "zajímavého chování" nebo "zajímavých dějů". "Software rozpozná, zda se v obrazu objeví člověk, zvíře, nebo třeba červené auto," říká technický ředitel CertiConu. "Dokážeme detekovat, jestli nějaká osoba upadla na ulici. Jiná funkce zase identifikuje třeba opuštěnou tašku na veřejném prostranství, kterou si mohl někdo zapomenout, ale taky ji tam mohl nechat záměrně," vysvětluje Štofan některé funkce SmartCamu, jež podobné situace ihned reportuje správci kamerového systému.

"V takovou chvíli systém automaticky zašle zprávu prostřednictvím push notifikace, SMS nebo třeba formou e-mailu," uvádí dále manažer. "Když jste třeba na dovolené a domácí alarm vám zašle textové hlášení, že se na vašem pozemku něco pohnulo, tak vás to určitě nenechá klidným. Zpráva ze SmartCamu vám přitom rovnou zašle také krátké video, zachycující, co se přesně v inkriminovaný moment stalo. Navíc si klient ihned může přes uživatelské rozhraní prohlédnout aktuální dění v obraze, jež kamera snímá," popisuje zástupce CertiConu vlastnosti softwaru, který podle něj oproti konkurenci přináší klientům rychlejší a přesnější varování.

Další výhodou softwaru SmartCam je podle Štofana možnost zhustit obrazové záznamy do krátkých videoklipů, ve kterých jsou podezřelé situace zvýrazněny. Díky tomu může systém zrychlit i práci policie.

"Představte si třeba, že někdo před týdnem ohlásil, že červené auto určité značky zastavilo před nějakým obchodem, kde se následně odehrála krádež. Kamerový technik policie je pak odkázán k tomu, aby prošel desítky a stovky hodin záznamu a dané podezřelé auto v něm vypátral. SmartCam přitom takováto videa dokáže zhustit a filtrovat v nich právě jen červená auta, na která je v daném případě třeba se soustředit," vysvětluje zástupce CertiConu.

Na útok z Nice by SmartCam reagoval rychleji

Kamerový software tak funguje jako obrazová databáze, v níž je možné po zadání klíčových slov na počkání dohledat podezřelé dění, které vlastníka kamery zajímá. "A můžete jít ještě dál. Řeknete si třeba, že vás zajímají všichni lidé, kteří postávali mezi pátou a desátou hodinou u toho a toho bankomatu a měli na sobě třeba černou koženou bundu," dává další z příkladů Štofan, podle něhož se s využitím firemního softwaru dá třeba rychleji reagovat na právě probíhající teroristický útok, jako byl třeba ten, který se letos v červenci odehrál ve francouzské Nice.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Při něm útočník zabil celkem 85 lidí a další stovku zranil. Tehdy přitom došlo právě k selhání bezpečnostního systému, který měl občany před podobnou situací varovat.

Vládní mobilní aplikace jménem SAIP celé dvě a půl hodiny od začátku vražedného běsnění žádnou varovnou zprávu na mobily lidí nezaslala, i když mohla včasnou reakcí řadu životů zachránit. 

Podle zástupce CertiConu by sice žádný podobný systém takové situaci zabránit nedokázal. "SmartCam by si ale nejspíš podezřelého chování útočníka všiml velmi záhy a ihned by zalarmoval odpovědné bezpečnostní složky," říká Štofan.

Kdo je zloděj a kdo jenom zvědavec?

Podle něho "vzhledem k událostem posledních let vzniká velké množství nových bezpečnostních scénářů, které je třeba vyhodnocovat a které jsou přitom velmi specifické".

"Potřebujete třeba sledovat lidi s určitým druhem oblečení nebo chování. To ale jiné dostupné systémy automaticky neumožňují. My přitom dokážeme na základě přání zákazníka vytvořit nějakou sledovací funkci na míru," uvádí manažer firmy a hned dává další z příkladů.

"Můžete být třeba zástupce obchodního centra, který chce vyhodnocovat chování lidí na parkovišti, jež by mohlo vést k odcizení auta. Oslovíte tedy CertiCon a ten ve spolupráci s nějakým bezpečnostním expertem vytvoří pro SmartCam speciální funkci. Expert nám třeba popíše nějakou typickou trajektorii, po které se takovýto člověk pohybuje, když obchází parkoviště s úmyslem auto ukrást. My potom typický scénář použijeme při kamerovém sledování, a pokud k podobnému chování dojde, odpovědný pracovník dostane ihned od systému upozornění," vysvětluje Štofan.

Ten přitom dodává, že si sledovaný člověk může cizí vozy prohlížet jen tak ze zájmu. "Přece jen ale jde o dost podezřelé chování," říká dále manažer CertiConu, který tak nepřímo poukazuje na možné kontroverze softwaru své firmy.

Na otázku, zda SmartCam nelze zneužít jako prostředek "Velkého Bratra", který sleduje chování lidí, jež pak preventivně kontroluje, odpovídá Štofan záporně. "Přesně nevím, jak by se v tomto směru dal SmartCam zneužít. Nad podobnými otázkami se ale samozřejmě také zamýšlíme. Samotnému mi nemusí být příjemné, když mě někdo takhle hlídá. Každá mince má ale dvě strany. Pomocí SmartCamu lze zabránit úrazům nebo úmrtím lidí nebo třeba škodám na majetku. Takové věci mně osobně přijdou na tomto systému klíčové," hájí použití kamerového softwaru manažer CertiConu, který prý bude případné sporné situace posuzovat jednotlivě.

Software spočítá auta nebo odhalí nákupní chování

SmartCam firma uvedla na český trh v červnu a zatím pro něj hledá první zákazníky. "Zájem je ale veliký a už nyní řešíme množství pilotních nasazení," uvádí Štofan. Systém podle něj není určen jen bezpečnostním složkám nebo agenturám, ale najde si své uplatnění také v dopravě nebo marketingu. Díky své funkci rozpoznávání aut třeba dokáže sledovat dopravní situaci a upozornit tak na zácpy nebo vozy počítat, a vytvářet tak dopravní statistiky. Sledování chování lidí v nákupních centrech pak může posloužit marketingu. "Můžeme tak vyhodnocovat vhodnost umístění zboží nebo třeba identifikovat zákazníka, který se neumí rozhodnout, zda si zboží koupí," vysvětluje technický ředitel.

"Letos bychom mohli analyzovat desítky až stovky kamer a utržit jednotky milionů korun. Příští rok ale doufáme v nasazení na tisících až desetitisících kamerách," odhaluje finanční očekávání Štofan.

Certicon se chce zaměřit především na byznysové zákazníky. "Poskytnutí softwaru by mělo být zdarma. Ceny za použití SmartCamu se pak budou lišit podle počtu kamer a míry využití jednotlivých analytických funkcí. Pohybovat by se ale měly v řádu desítek až stovek tisíc korun ročně," říká zástupce CertiConu, podle kterého si konkurence za podobné služby účtuje i desítky milionů. "Navíc se často zaměřuje jen na větší podniky, zatímco my chceme dodávat i menším a středním firmám," uvádí dále Štofan.

Projekt SmartCam přitom není jediným byznysem společnosti, za níž stojí vědci z pražské techniky v čele s profesorem Vladimírem Maříkem. Nedávným úspěchem CertiConu je třeba vytvoření plánovače výroby dopravního letadla A350 evropského Airbusu. "Na tom jsme pracovali celé tři roky. V dosavadním testovacím režimu dokázal náš scheduler (plánovač, pozn. red.) ušetřit 15 procent nákladů na výrobu tohoto letounu, což je obrovský úspěch," míní manažer technologické firmy, jež se v Česku řadí mezi průkopníky hnutí Průmysl 4.0, které do odvětví vnáší širší využívání vysokorychlostního internetu ve výrobě.