Není vůbec nepravděpodobné, že tento článek budete číst na svém telefonu. Stále totiž stoupá počet lidí, u kterých ranní rituál v podobě listování novinami nahradilo proklikávání facebookových odkazů. Vývoj shrnul obrázek, který k autorovi tohoto komentáře doputoval jak jinak než přes Facebook. Znázorňuje, jak se postupně prodlužuje čas strávený na WC, pokud máte v ruce mobil, mobil s internetem a mobil s internetem připojený do zásuvky. I z vlastní zkušenosti jste nejspíš už odvodili, že špička této sítě má dva vrcholy, brzy ráno a pozdě večer. Má to svou logiku: mnoho lidí se nechává budit mobilem, a když už ho vezmou do ruky, neodolají, aby se nepodívali na to, co sdíleli jejich kamarádi. Facebook se pak různými triky snaží uživatele přes den co nejdéle udržet ve svých aplikacích. Umožnil jim, aby si spolu povídali, usnadnil zveřejňování fotek a natáčení videa, a aby mu neutíkali jinam, zrychlil i načítání zpravodajských článků. Sjíždění novinek od kamarádů se pak znovu opakuje pozdě večer před usnutím jako poslední aktivita před odložením mobilu na noční stolek.

Ze čtyř milionů českých uživatelů jich většina chodí na Facebook právě přes telefon. Výzkumy potvrzují, že je pro ně důležitým zdrojem zpráv o světě. Ale nic není zadarmo a v tomto případě uživatelé platí vědomým i mimoděčným poskytováním různých dat o sobě, která v sobě jejich chytré zařízení ukládá a na sociální síti se postupně skládají do reklamně zajímavého profilu. Marketingový byznys představuje hlavní důvod, proč obři mediálního průmyslu postupně skupují populární aplikace.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se