Pokud máte daného nepřítele a dostatečně loajální dav, stačí k vyvolání „spravedlivého“ hněvu jen přihodit domnělá fakta, která potvrzují vaší verzi pravdy. Přesně tak vypadá debata o ceně mobilních dat v Česku po vydání senzačního cenového srovnání Digital Fuel Monitor. Nikdo se v ní ale neptá –jak je možné, že na jednom kontinentě existují takové dramatické rozdíly ve srovnatelném produktu, jako jsou mobilní data? Odpověď je jednoduchá. Za senzačními výsledky stojí senzační metodika. 

Na prvním místě je nutné popsat, v jakém tržním prostředí se pohybujeme. Telekomunikace, stejně jako třeba energetika, vodárenství nebo bankovnictví, patří k těm nejvíce regulovaným. Telekomunikace ale z výše jmenovaných mají jako jediné infrastrukturní odvětví výrazně jiný investiční cyklus. Telekomunikační technologii je při současném vývoji potřeba měnit zhruba každých pět až sedm let. Zato například ve vodárenství je cyklus obnovy infrastruktury dlouhý okolo 60 let.

„Jako třeba ve Finsku“

Skandinávský argument je v Česku populární. Nepopírám, že se můžeme u seveřanů inspirovat řadou věcí a v mnohém stojí za následování, ale nepohybujme se v říši snů. V debatě o mobilních datech je potřeba vzít na vědomí fakt, že v každé zemi dochází k prodeji licencí na nové technologie v jiném roce. A jedny z prvních v Evropě jsou vždy skandinávské země, kde v případě LTE byly první aukce ukončeny již v roce 2009, zatímco v Česku se prodávaly LTE licence až koncem roku 2013. Rychlost uvedení nové technologie znamená, že struktura všech služeb, ale také chování zákazníků, jsou pohledem jednoho časového okamžiku velmi rozdílné.

Hustota zalidnění a reliéf krajiny jako faktor, který významně ovlivňuje nákladovou stránku budování sítí, již v této debatě zazněl mnohokrát. Je prostě nutné brát v potaz, že náklady na poskytování stejných služeb v rovinatém Polsku nebo Finsku nejsou srovnatelné s Českem. Češi chtějí mít rychlý internet nejen ve městě, ale také na chatě, kam si vezou svůj městský životní styl. Pokud srovnáme nabídku tarifů v Česku s hornatým Švýcarskem, zjistíme, že tam získává zákazník při stejné ceně třikrát menší množství dat než u nás.

Nejen data živí operátora

Cena datových tarifů není jediným příjmem operátora. Operátor, teoreticky vzato, může poskytnout data zdarma, ale náklady jednoduše promítne do ostatních služeb. To je i hlavní problém cenového srovnání studie DFMonitor, která ukazuje jen velmi malý výsek reality. Absurdita takového dílčího srovnání je vidět na příkladu Slovinska. Tam je při stejné ceně možné získat 10x více dat než v Česku, ale příjmy slovinských operátorů jsou na jednu SIM kartu dvojnásobné a zákazník tak ve výsledku platí operátorovi daleko více za jiné služby.

Autoři studie DFMonitor neuvádějí, zda pro účely srovnání použili průměrné hodnoty v dané zemi, nebo aktuálně nejvýhodnější nabídky, které jsou dostupné například jen dva týdny v roce. Podle všeho jde o druhou možnost. Srovnání extrémů podává o skutečnosti opět jen extrémní obraz, protože nezohledňuje nákladovou stránku a nakonec ani nereflektuje specifika poptávky.

Pokud debatu doplníme o další data, ukáže se například, že absolutní hodnota všech přenesených dat ve Finsku je srovnatelná s 15x větším Německem. Za takovým rozdílem nestojí pouze cena. Stačí se podívat na znalost a používání anglického jazyka ve Skandinávii, v Česku a Německu. Z toho jasně vyplyne, v jak velkém světě zábavy a informací se pohybují Finové oproti nám. Češi jsou velmi konzervativní národ. Jsou vzdělaní, zvědaví a rychle zkouší nové technologie, ale zároveň velmi opatrní v jejich pravidelném užívání a placení. Češi rádi využijí svou chytrost k nalezení nejnižší ceny a ztracený čas tolik neřeší. Je to spíše národní „sport“. Ostatně faktický popis chování a zvyků českých uživatelů jsme zmapovali v naší studii „Češi a mobilní data 2016“.

Spotřeba piva v Česku je prostě o 350 % vyšší než spotřeba Číňanů a přitom cena piva u nás je o polovinu vyšší. Finové mají zase spotřebu kávy 4x větší než Češi, přestože tam káva levnější není.

Ceny za data v Evropě se budou dále výrazně měnit po zavedení jednotných sazeb za mezinárodní roaming. Je jisté, že skandinávské ceny nevydrží, protože struktura příjmů severských operátorů je jiná, než je tomu u tuzemských.