Analýza nalezených částí malajsijského letadla, které před více než dvěma lety zmizelo cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, podporuje teorii, že se stroj nekontrolovaně zřítil do Indického oceánu. Oznámili to ve své nové zprávě experti z australského úřadu pro bezpečnost dopravy, kteří pátrání po letadle vedou.

Boeing 777, na jehož palubě bylo 239 lidí, se ztratil v březnu 2014. Zmizení letounu patří k největším světovým leteckým záhadám. Stroj se doposud nepodařilo najít, moře vyplavilo pouze několik jeho menších částí.

Australské a malajsijské úřady doposud uváděly, že letadlo během klesání zřejmě neřídil pilot. Ten podle nich možná nebyl při vědomí nebo neměl nad letounem kontrolu, například kvůli tomu, že došlo palivo.

Objevily se ale také názory, že letadlo mohlo přistávat kontrolovaně. Klouzavý, sestupný let stroje by vysvětloval skutečnost, proč ve vytyčené pátrací zóně zatím nebyly jeho trosky nalezeny.

Nová zpráva australských vyšetřovatelů podporuje teorii o prudkém pádu letadla. Klapky na křídlech letadla byly totiž při nárazu na hladinu v pozici, jakou mají při letu.

Právě na vztlakovou klapku pravého křídla pohřešovaného boeingu se vyšetřovatelé zaměřili při nové analýze. Klapku podobně jako dalších asi 20 úlomků stroje vyplavil oceán.

ZAHRANIČÍ NA TWITTERU

Zahraniční rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.

"Pravá vztlaková klapka byla v době, kdy se utrhla od křídla, pravděpodobně v neutrální pozici," píše se ve zprávě australských vyšetřovatelů.

Také satelitní kontakt z letadla podle vyšetřovatelů potvrzuje, že stroj těsně před zmizením "rychle klesal".

Předpokládá se, že stroj společnosti Malaysia Airlines spadl do Indického oceánu zhruba 1800 kilometrů jihozápadně od Austrálie. Pátrací týmy od konce roku 2014 prohledávají část Indického oceánu o rozloze 120 tisíc kilometrů čtverečních, žádné stopy ale zatím nenašly. Pátrání po troskách na mořském dně má skončit v prosinci.

Mezinárodní experti ve středu zahájili třídenní jednání, které má rozhodnout o dalším postupu.