Úterní dvouhodinový výpadek služeb Googlu v Česku a na Slovensku výrazně ovlivnil řadu tuzemských firem. Výluka, za kterou podle firmy stála souhra náhod, způsobila, že zhruba okolo půl osmé večer přestaly odpovídat služby Googlu včetně vyhledávání, e-mailového klienta Gmail, serveru YouTube nebo Google Maps.

Do problémů se dostal například on-line supermarket Rohlik.cz. V důsledku výpadku došlo ke zpoždění několika desítek objednávek. "Výpadek služeb Googlu zásadně ovlivnil chod celého obchodu. Nejenže nefungovala navigace k zákazníkům, ale bohužel byl ochromený i provoz ve skladu, kde nefungovalo internetové připojení," říká tisková mluvčí společnosti Michala Gregorová. Zákazníci internetového obchodu se svých potravin dočkali v pozdějších hodinách, případně jim byly doručeny během středy.

Mapy od Googlu citelně chyběly i taxislužbě Liftago, která zaznamenala propad jízd o 80 procent proti očekávaným hodnotám v daném čase. "Prakticky jsme byli pro zákazníky nedostupní a řidiči přišli o tržby převyšující sto tisíc korun," říká šéf firmy Juraj Atlas.

Jako krizovou označil úterní situaci Jan Řezáč z Mall.cz. "V rámci našeho e-shopu využíváme hned několik nástrojů od Googlu. Jedná se například o Google Analytics, pomocí něhož vyhodnocujeme návštěvnosti a úspěšnosti kampaní, jako je třeba momentálně probíhající Black Friday, a o tyto statistiky jsme během výpadku přišli," říká Řezáč. Kvůli výpadku Google Maps pak měli zákazníci stížené vyhledávání výdejních míst internetového prodejce. Návštěvnost e-shopu klesla v době výpadku přibližně o 15 procent.

Jako problém vidí Řezáč i negativní dopad na reklamu. "Google a jeho služby jsou pro nás významným zdrojem návštěvnosti, ať už v rámci vyhledávání, nebo z pohledu placených reklam," dodává. Mall.cz má své reklamy mimo jiné i na serveru YouTube. Výpadek služeb Googlu postihl e-shop v Česku a na Slovensku, v ostatních zemích, kde Mall.cz působí, se ho problémy nedotkly.

Nic zásadního naopak na úterní situaci nevidí zástupci Heureka.cz nebo e-shopu Alza.cz. "Včerejší výpadek Googlu se našeho webu ani informačního systému nijak nedotkl," říká Jiří Schejbal, ředitel vývoje Alza.cz.

Na propad provozu služeb Googlu musel reagovat i tuzemský operátor O2. "Uzavřeli jsme všechny přímé propoje do Googlu a komunikace s jejich severy se úspěšně přesměrovala přes zahraniční konektivitu, kterou pro nás zajišťuje společnost Telia," říká tisková mluvčí O2 Kateřina Mikšovská. Přímé propojení se operátorovi podařilo obnovit až v ranních hodinách.

Podle právní konzultantky pro IT bezpečnost Evy Škorničkové se jedná o unikátní výpadek. "Vzhledem k pozdější hodině bude pravděpodobně počet poškozených nižší," říká Škorničková. "Vymáhat škodu mohou pochopitelně všichni, kteří u Googlu mají placenou službu a jsou s ním smluvně spojeni," dodává s tím, že uživatelé bezplatných služeb technologické společnosti se nějaké formy odškodnění pravděpodobně nedočkají.

Slova Škorničkové potvrzuje tisková mluvčí české pobočky Googlu Alžběta Houzarová. "Zákazníky, kteří za služby Googlu platí, budeme na základě smluvních podmínek za dobu výpadku kompenzovat," říká Houzarová s tím, že lidí, kterým nešel YouTube nebo Gmail, se náhrada netýká. 

Výpadky služeb Googlu nejsou ve světě ničím výjimečným, jen za poslední rok došlo k řadě takových poruch. V září například nefungoval Gmail napříč Spojenými státy a Velkou Británií. Mailovou adresu od Googlu přitom v USA používá zhruba 60 procent středně velkých podniků.

V dubnu potkal výpadek i cloudovou platformu s názvem Compute Engine, kterou se Google snaží konkurovat Amazonu a která nefungovala po celém světě 18 minut. Společnost se tehdy za výpadek omluvila a svým klientům nabídla kompenzaci ve výši 10 až 25 procent jejich měsíčního vyúčtování, což je podstatně více, než kolik je Google zavázán platit svou dohodou o službách. "Uvědomujeme si závažnost tohoto výpadku a omlouváme se všem našim zákazníkům, že jsme dovolili, aby taková situace nastala," uvedl tehdy ve svém prohlášení technologický gigant. Loni v říjnu také postihl dvouhodinový výpadek úložiště Drive.