Čeští žáci se v matematice zlepšili, skončili na jednadvacátém místě z 57 zemí, které se zúčastnily mezinárodního testování žáků ve čtvrtých třídách TIMSS. V přírodovědě se umístili na sedmnáctém místě. Celkově jsou jejich výsledky nadprůměrné.

"Je to dobrá zpráva, ale neznamená to, že bychom mohli usnout na vavřínech. Budeme činit kroky k tomu, aby naše děti byly úspěšné a v budoucnu se ještě zlepšovaly," uvedla k tomu ministryně školství Kateřina Valachová. Pomoci by podle ní mohla třeba změna financování škol tak, aby se žáci mohli na hodiny matematiky dělit do dvou skupin a výuka byla individuálnější.

Přesto Česko společně s Nizozemskem zůstávají jedinými dvěma zeměmi, v nichž mají žáci horší výsledky než v roce 1995. V přírodovědě dosáhli žáci nadprůměrného výsledku srovnatelného s posledním testováním v roce 2011 i s rokem 1995.

V matematice se žáci zlepšili v učivu o číslech a geometrii. "Celkově mají čeští žáci v matematice horší faktické znalosti, ale zlepšili se v jejich praktickém prokazování," uvedl Vladislav Tomášek, národní koordinátor pro TIMSS. 

Naposledy testování proběhlo v roce 2011. Tehdy čeští školáci v přírodovědě skončili na osmém místě, v matematice na 22. a ve čtenářské gramotnosti na čtrnácté příčce. Testování ovládly děti z asijských zemí. V matematice byli nejlepší žáci ze Singapuru, v přírodovědě z Korejské republiky, ve čtenářské gramotnosti z Hongkongu.

Testy pořádá Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání. Česká republika se průzkumu účastní od roku 2003.