Obce v okolí Kvasin na Rychnovsku, kde sídlí výrobní závod Škody Auto, už několik měsíců platí daň za úspěch největšího výrobce automobilů v Česku. Situací se zabývá i vláda, která hledá řešení, jak napravit problémy s dopravou, černými ubytovnami a drobnou pouliční kriminalitou, které přišly do oblasti spolu s tisíci zahraničními dělníky.

V Rychnově nad Kněžnou a v obcích Kvasiny a Solnice jsou při každém střídání směny − třikrát denně − zacpané příjezdové cesty. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka je úspěch Škody v Kvasinách větší, než sama továrna čekala. Z původně plánovaných 1300 pracovníků jich tu dnes zaměstnává kolem 3000 a nábory nejsou u konce.

"Úspěch vznikl díky spolupráci s obcemi a krajem, tu bychom neradi ztratili. Obce jsou ale zaskočeny tím, že lidí tam přišlo daleko více, než čekaly. Nejsou pro ně byty, vznikají tam další jevy typu zvýšené konzumace alkoholu a na to se váže drobná kriminalita," říká Jan Mládek. Situace, o které už jednal i s premiérem Bohuslavem Sobotkou, má podle ministra zatím řešení v posílení policejních hlídek a výstavbě nových ubytoven.

"Diskuse se vede o tom, zdali by to měly být obecní byty, nebo je potřeba spíše podporovat developery," říká ministr Mládek. Navrhovaná řešení chce předložit vládě ještě do konce roku ke schválení. Zatím ale není jasné, zda a kolik peněz by stát na výstavbu ubytování pro dělníky vydal.

Podle starostů obcí je však také třeba urychlit dostavbu obchvatů, které by místním umožnily využívat městské komunikace bez každodenních kolapsů dopravy. "Parkuje se všude, špička během střídání směn trvá až půldruhé hodiny. Je třeba dokončit obchvaty obcí. Už se zahájily projekční práce, zbývá doufat, že nenastanou problémy s výkupy," říká starosta Solnice Jan Hostinský.

Pomáhá i Škoda

Pomoci se snaží sama automobilka, což potvrzují i starostové. "Škoda Auto pro region vyjednala veřejné investice v hodnotě téměř tří miliard korun na rozvoj dopravní infrastruktury, rozvoj průmyslové zóny a další projekty jednotlivých obcí," uvedla mluvčí továrny Jana Bahníková.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Dalším opatřením je zavedení autobusových linek ve spolupráci s Královéhradeckým krajem. "Od ledna je v plánu také zavedení přímého vlakového spojení Hradec Králové − Kvasiny, naší snahou bude přesunout co největší podíl dopravy na železnici," doplnila mluvčí.

Další potíže však mají obce s černými ubytovnami. Místní lidé zjistili, jak výhodná může být přeměna bytu na ubytování třeba pro osm zahraničních dělníků. Majitel bytu však platí odvoz odpadu jen za sebe, a nikoliv za několik dalších lidí, a tak obcím narůstají náklady, za dělníky odvážejí odpad zadarmo. "Máme roční nárůst svozu odpadu přibližně o 16 procent," říká starosta Rychnova nad Kněžnou Jan Skořepa. Ten poukazuje na další problém, který ještě není zcela zřejmý, ale brzy může razantně zasáhnout do chodu obcí. Je to pokřivení pracovního trhu, při nezaměstnanosti kolem 1,5 procenta se těžko hledají běžné profese.

"Účetní nebo kuchaře dneska neseženete, všichni jsou v automobilce," tvrdí starosta Rychnova. Situace se bude v tomto ohledu ještě zhoršovat, kromě vlastní automobilky rostou v okolí další továrny jejích subdodavatelů, kteří také zaměstnají tisíce lidí.

S tím souvisí zvýšená kriminalita, způsobená zejména zahraničními dělníky. Ta zatím zůstává na úrovni porušování nočního klidu a různých opileckých výtržností. Mezi dělníky je mnoho mladých mužů bez rodin, kteří − s nadprůměrnou mzdou v kapse − v malých obcích jen těžko hledají vyžití.

Posílení policejních hlídek je však složité. Z uvedených tří obcí má vlastní městskou policii jen Rychnov s 15 lidmi v uniformě. To by na Rychnov stačilo, město má však veřejnoprávní smlouvu se Solnicí, kde strážníci pravidelně hlídkují, a zájem by měly i Kvasiny. Při nástupu dostávají policisté tabulkové platy, ty jsou výrazně nižší, než kolik nabízí Škoda Auto. I když někdo splní náročné předpoklady na výkon práce městského policisty, stojí před rozhodnutím, zda pracovat v suchu a teple u výrobní linky s nadprůměrným příjmem, nebo se po nocích dohadovat s výtržníky za poloviční plat.

"To pak skutečně není složité rozhodování, proto je pro nás při rekordně nízké nezaměstnanosti na Rychnovsku těžké posílit stavy strážníků," říká starosta Rychnova nad Kněžnou.

Hlídky zatím posílila státní policie, soustřeďuje se zejména na kontrolu dopravy a veřejného pořádku. "Od září tohoto roku se zvýšil počet kontrol správného parkování u areálu a v samotné obci, a to i s polskými policisty, kteří jsou s námi ve společných hlídkách," říká rychnovská policejní mluvčí Alena Kacálková Chvojková.