Vedení Vídeňské státní opery se ujme Bogdan Roščić, někdejší šéf popového rádia a vysoce postavený manažer z hudebního průmyslu.

Ve středu to oznámil rakouský ministr kultury Thomas Drozda. Ten doufá, že změna zvýší zájem o stěžejní rakouskou státní instituci u mladšího publika.

Dvaapadesátiletý bělehradský rodák Roščić se vedení operního domu ujme v roce 2020. Na post přejde z hudebního vydavatelství Sony, kde má od roku 2009 na starosti divizi zaměřenou na klasickou hudbu Sony Classical.

Předtím Roščić pracoval jako ředitel londýnské pobočky Decca Music Group, na pozici viceprezidenta A&R ve vydavatelství Deutsche Grammophon v Hamburku nebo v rakouské pobočce Universal Music. Přes pět let vykonával funkci šéfa rakouské státní rozhlasové stanice Ö3, kdysi pracoval jako hudební kritik v novinách.

S vedením operních domů Roščić nemá předchozí zkušenost. Na Vídeňské univerzitě vystudoval muzikologii a filozofii, doktorát dokončil roku 1989.

Roščić ve funkci nahradí jedenašedesátiletého Francouze Dominica Meyera, který je ředitelem Vídeňské státní opery od roku 2010. Jeho působení provázely střety s hvězdnými dirigenty Franzem Welserem-Möstem a Bertrandem de Billym, kteří s institucí přestali spolupracovat předloni. Oba svůj odchod zdůvodnili spory s ředitelem Meyerem.

Meyer tuto středu řekl, že se o svém propuštění dozvěděl teprve den předtím. „Když jsem se o tom dozvěděl, shromáždil jsem vedení opery a požádal jsem je, aby nového ředitele podpořili,“ uvedl Meyer a popřál Roščićovi hodně štěstí.

Hudební novinář Norman Lebrecht na blogu SlippedDisc.com poznamenal, že Roščić v Sony Music protlačoval „pseudoklasické“ interprety typu zpěvaček Leony Lewisové, Jackie Evanchové nebo operního pop tria Il Volo.

Pro značku Sony sice získal smlouvu na nahrávky novoročních koncertů Vídeňské filharmonie, jinak ale nemá zkušenosti a těžko odhadovat, čím bude Vídeňské státní opeře přínosný, napsal Lebrecht.

Ten naopak pochválil odcházejícího ředitele Meyera, který ve Vídeňské státní opeře vyprodal 98 procent vstupenek, zvedl tržby a zavedl on-line streamování inscenací.

Také podle deníku New York Times byl Meyer jako šéf úspěšný. „Pod jeho vedením opera vloni uvedla 350 inscenací 60 různých operních a baletních představení,“ poznamenal list.

Krok, který učinilo rakouské ministerstvo kultury, ale není zcela výjimečný. Z klasické divize Sony Music již do managementu operních domů přešel také Peter Gelb, který se roku 2006 stal šéfem Metropolitní opery v New Yorku. Ani Gelb předtím s vedením operních domů neměl zkušenost.

Vídeňská státní opera má jeden z nejširších repertoárů na světě. Hraje však pro publikum, které zhruba z třetiny tvoří turisté. Ti by si během tří dnů často přáli vidět tři různé inscenace, což na provoz operního domu klade značnou zátěž.