Průměrná roční útrata v internetových obchodech letos vzrostla o více než 1300 korun na 7730 Kč. Průměrná cena objednávky mírně klesla na 1432 Kč. Z hlediska dopravy zboží nejvíc zákazníků e-shopů využívá Českou poštu (41 procent), PPL (14 procent), Zásilkovnu (12 procent) a osm procent dává přednost osobnímu odběru. Dobírku při platbě využívá 35 procent českých zákazníků. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Zboží.cz společnosti Shoptet.

"Výši utracené částky ovlivnilo hned několik faktorů. Jako primární důvod vidím zvýšenou frekvenci nákupů přes internet. Lidé si již našli své oblíbené obchody, v nichž se nebojí nakupovat on-line, a proto jejich služeb využívají stále častěji," uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Celých 17 procent českých internetových obchodů je zaměřených na prodej oblečení, obuvi a módních doplňků, 11 procent nabízí zboží pro dům a zahradu. Na třetím místě je u on-line prodejců elektronika. Mezi nejčastěji nabízený sortiment na internetu dále patří potraviny (šest procent), sportovní a turistické vybavení (šest procent), dětské zboží (pět procent), kosmetika a parfémy (pět procent) a auto-moto doplňky (pět procent).

Žebříček nejoblíbenějších produktů se letos významně nezměnil. "Jasným lídrem jsou mobilní telefony. Ty zaujímají v žebříčku hledanosti sedmiprocentní podíl z několika milionů produktů. Na druhé příčce jsou dámské parfémy," uvedl manažer Zboží.cz Milan Šmíd.

Skokanem roku jsou lisované OSB (Oriented Strand Board) desky, používané ve stavebnictví, jejichž prodej přes internet se zvýšil meziročně o 4316 procent. On-line prodej předsíňových stěn stoupl o 505 procent a dětských houpaček o 438 procent. Zavedení EET zvýšilo odbyt registračních pokladen o 343 procent a poptávka po dronech stoupla o 306 procent.

Z hlediska platby za zboží preferuje 35 procent Čechů dobírku, 32 procent využívá bankovní převod, pětina platí při osobním převzetí a sedm procent platí kartou on-line.

Podíl internetových prodejů na maloobchodních tržbách tak letos při očekávaných celoročních tržbách 97 miliard korun dosáhne 9,2 procenta, vyplývá z posledního odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a portálu Heureka.cz.