Kina ve Spojených státech a Kanadě loni utržila 11,4 miliardy dolarů, nejvíc v historii. Podle datových analytiků ze společnosti ComScore tak překonala i rok starý rekord ve výši 11,1 miliardy dolarů.

K výsledku, který představuje meziroční nárůst o 2,1 procenta, přispěl úspěch animovaného filmu Hledá se Dory s tržbami 486,3 milionu dolarů, sci-fi Rogue One ze ságy Hvězdných válek s tržbami 440,9 milionu a superhrdinského titulu Captain America: Občanská válka s 408 miliony dolarů.

Všechny tři filmy vyrobilo studio Walt Disney Company, které z deseti komerčně nejúspěšnějších snímků loňského roku natočilo šest titulů.

Podle časopisu Variety ale trh celkově rostl jen díky dražším vstupenkám. Do severoamerických kin přišlo 1,32 miliardy lidí, což je podstatně méně, než když roku 2002 kina přivítala rekordních 1,57 miliardy návštěvníků.

Server Deadline.com tvrdí, že američtí distributoři jsou tímto trendem znepokojeni. Dvacet nejúspěšnějších titulů loni dosáhlo zhruba poloviny celkových tržeb, což znamená, že z kin rychle zmizela spousta středně drahých a nízkorozpočtových snímků.

Distributoři nyní hledají, jak těmto titulům zajistit druhý život a dodatečně je zpoplatnit přes platformu video-on-demand. To znamená mimo jiné vyjít vstříc generaci mileniálů, která si chce filmy pouštět na zařízeních dle vlastní obliby a v době, kdy se jí to nejvíc hodí.

Řešením by mohla být třeba nová platforma Screening Room, která chce filmy uvést do domácností ve stejnou dobu, kdy je začínají promítat kina. Taková internetová půjčovna by pro uživatele zřejmě byla dražší než nákup lístku do kina. Platformu Screening Room už podpořili přední režiséři jako Steven Spielberg nebo J. J. Abrams, stále ale za partnera nemá jediné velké studio.

Dostat do kin mileniály

Velkým studiím se podle serveru Deadline.com především nedaří dostat do kin generaci mileniálů, která dává přednost streamovacím platformám typu Netflix či YouTube.

Mileniálové také loni během prvního víkendu navštěvovali filmy podle komiksové předlohy jako Deadpool, kde tvořili 47 procent diváků, či Sebevražedný oddíl, kde to bylo 48 procent.

Podle nejnovější zprávy Motion Picture Association of America však vloni do kin obecně přišlo o 34 procent méně lidí ve věku od 18 do 24 let než v roce 2012. O 25 procent za stejnou dobu klesl počet návštěvník biografů ve věku od 25 do 39 let.

Americká kina na to reagují tím, že investují do výbavy. Vyměňují běžné sedačky za luxusní kožené, aby mohla zvýšit vstupné, a zpestřují nabídku občerstvení, aby diváci v multiplexu utratili ještě víc, dodává Deadline.com.

Loni v amerických kinech propadlo hned několik pokračování – nové Želvy Ninja, Den nezávislosti ani pokračování snímku Sousedi nedosáhly stejně vysokých tržeb jako jejich předchůdci.

Naopak animované tituly Tajný život mazlíčků a Zootropolis: Město zvířat zřejmě založily nové série.

Čínský růst se zpomalil

Strmý nárůst měl podle většiny analytiků loni zaznamenat druhý největší světový filmový trh, tedy ten čínský. Jenže podle agentury AFP nakonec prodeje vstupenek do kin meziročně stouply jen o 3,7 procenta. Pořád to byl rychlejší růst než v USA. Jde však o drastický rozdíl oproti předešlému roku, kdy čínský trh meziročně stoupl o závratných 48 procent.

Protože čínská měna jüan si od té doby pohoršila oproti dolaru, za rok 2016 čínská kina utržila v přepočtu jen 6,58 miliardy dolarů, zatímco o rok dříve to bylo 6,78 miliardy.

Loni přitom Čína alespoň na okamžik USA poprvé předstihla – za měsíc únor její biografy zaznamenaly vyšší tržby než americká kina. Zpětně vzato šlo ale jen o dílčí úspěch povzbuzený tehdejším čínským hitem Monster Hunt.

Za celý rok 2016 čínský trh strměji nerostl právě kvůli absenci dalších lokálních trháků typu filmů Monster Hunt či The Mermaid, který v Číně za celý rok utržil 528 milionů dolarů.

Výrazněji však trh nerostl také kvůli tomu, že stát začal zasahovat proti podvodům, kdy například distributoři hromadně nakupovali vstupenky na své filmy, dodává agentura AFP. To zakazuje nový čínský zákon o filmu, který země schválila v listopadu.

Celková návštěvnost kin v Číně loni nicméně stoupla o 8,9 procenta, návštěvnost zahraničních filmů dokonce o 10,9 procenta, konstatoval tamní Státní úřad pro rádio, film, tisk, publikace a televizi.

Z hollywoodských filmů se v Číně nejlépe dařilo animované Zootropolis: Městu zvířat s tržbami 235,5 milionu dolarů. Pozoruhodné bylo, že v Číně uspěla filmová adaptace videohry Warcraft, zatímco v amerických kinech propadla.

Trump asi filmovým studiím nepomůže

V Číně se loni postavilo 1612 nových kin. V zemi už tak nyní funguje 41 179 biografů, o 420 více než v USA a v Kanadě. Čína už však nyní kina zprovozňuje v ekonomicky slabších regionech, kde se vstupenky prodávají levněji než ve velkoměstech.

Analytici prorokovali, že už v roce 2017 by čínský filmový trh mohl začít dohánět ten americký. Dřívější studie společnosti PricewaterhouseCoopers tvrdila, že čínský trh ten americký předstihne nejpozději v roce 2019.

Toho se dlouhodobě snaží využít hollywoodská studia, která by do čínských kin ráda uvedla co nejvíce svých snímků. Brání jim v tom však místní regulace, které zvýhodňují lokální tvorbu, a kvóty, jež ročně dovolují promítnout omezený počet zahraničních titulů.

Pokud se nastupující americký prezident Donald Trump pustí do obchodní války s Čínou, mohlo by to hollywoodským studiím přístup na čínský trh ještě ztížit.

Podle serveru Hollywood Reporter loni importované filmy v Číně tvořily 41,7 procenta všech tržeb, zatímco o rok dříve to bylo 38,4 procenta.