Stát se tvůrcem videí, která člověk vkládá na web YouTube, jenž celosvětově sleduje přes miliardu lidí, není nic složitého. Člověk k tomu potřebuje jen kameru a jednoduchý nápad. Ne každý se ale přes noc stane youtuberem, tedy tím, kdo na svých videokomentářích počítačových her či módních radách dokáže díky reklamě a zájmu desetitisíců fanoušků vydělat.

"Youtuberem je tak podle mě jen ten, kdo své nápady dále rozvíjí a investuje do své tvorby velké množství času a energie," říká Jakub Váňa alias House, který se komentováním her živí už přes dva roky.

HN: Jak se z vás stal profesionální youtuber?

Dostal jsem se k tomu zhruba před šesti lety. Bavil jsem se hraním počítačových her a přišlo mi líto, že mé hráčské výsledky nikdo jiný nevidí. Takže jsem své hraní začal natáčet pro kamarády. Má videa ale oslovovala čím dál více lidí a čísla sledovanosti postupně rostla tak, až mi to zhruba před dvěma lety umožnilo na autorských videích také vydělávat. Ze začátku jsem přitom myslel, že půjde o nějaké drobné částky. Pak jsem ale na svém účtu viděl docela slušné sumy a z dobrého kapesného se postupem času stala práce na plný úvazek.

Jakub Váňa (24)

Youtuber známý jako House založil svůj YouTube kanál před šesti lety. Zabývá se komentováním PC her, jeho videa odebírá přes 600 tisíc fanoušků. Vystudoval střední podnikatelskou školu. Spolupracuje i na reklamních kampaních, které mu zprostředkovává partnerská agentura Hive.

HN: Kdo vám za vaše videa na YouTube platí?

YouTube je službou firmy Google, takže mi peníze jednou měsíčně chodí právě od Googlu. Je to v podstatě tak, že si člověk na YouTube založí kanál a již po získání asi tisíce odběratelů mu Google nabídne možnost zpeněžení.

Ta spočívá ve vkládání reklam do vašich autorských videí. Ty můžete umístit před, doprostřed či za video, pak vyděláváte podle toho, kolik lidí vaše díla měsíčně zhlédne. Podstatné je i to, jak dlouho u vašich příspěvků vydrží. Vyplatí se proto vytvářet spíše delší videa.

Reklamy do mých videí vybírá Google sám podle toho, jaký obsah vytvářím. Takže se nedá asi čekat, abyste před mými výtvory viděli třeba reklamu na Viagru.

HN: Kolik se dá na takových videích vydělat?

Když má člověk méně než milion zhlédnutí za měsíc, jde o částky v řádu stokorun. Zhruba od dvou milionů zhlédnutí lze ale vydělat sumu odpovídající průměrnému platu.

Podstatné je přitom i to, kolik času u mých příspěvků uživatelé stráví. Vyplatí se proto vytvářet spíše delší videa. Mohou být tvůrci, kteří mají třeba větší počet zhlédnutí než já, pokud ale dělají třeba minutová videa, tak na reklamách vydělám více já, protože má produkce obyčejně dosahuje délky kolem 20 minut.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se