Hračky budou ve stále větší interakci s dětmi, digitalizace a robotizace bude všudypřítomná. Jak u malých značek, tak u gigantů, jako je Lego či Mattel. Společně s dalšími trendy to ukázal norimberský veletrh Spielwarenmesse, každoroční největší událost hračkářského průmyslu v Evropě. 

Na čtyři desítky českých výrobců hraček ale spíše zůstává věrno své tradici. Prosadit se snaží především řemeslným zpracováním, případně inovacemi v marketingu.

Metr čtvereční výstavní plochy v některé z dvanácti hal vyjde v průměru na 200 eur. Pro české firmy to není malá částka. Stánek v přepočtu za vyšší desítky až stovky tisíc korun si mohou dovolit jen někteří.

Téměř 250 tuzemských hračkářských firem v roce 2015, za nějž zatím existují poslední oficiální údaje, utržilo 2,7 miliardy korun. Jen zlomek z toho za domácí prodeje, většinu představuje export.

Veletrhy, z nichž norimberský je ten nejzásadnější, mimo jiné proto, že na něj obchodníci z celého světa jezdí kontraktovat své objednávky na celý rok včetně nejdůležitějšího vánočního období, jsou pro výrobní firmy stěžejní prezentací. Specifika jednotlivých hraček je i v dnešní on-line době třeba vidět a osahat. Pro české značky je pak příjemná vzdálenost. Z Prahy do Norimberka je to tři hodiny cesty autem.

Export jako nutnost

Společnost Efko sem jezdí už přes deset let. V posledních letech se snaží prorazit s pro někdejší Československo legendární figurkou Igráčka, kterou ale v cizině příliš neznají. Efko proto Igráčka přejmenovala na v zahraničí lépe vyslovitelné Pokeeto.

Mnohem větší úspěch ale firma zažívá se systémem modelů plastových nákladních vozů MultiGO. "Tomu zákazníci rozumějí lépe," říká majitel Efka Miroslav Kotík. "Snažíme se rozšířit naše působení, kam to jen jde. U plastové výroby jdou formy na jednotlivé díly do stovek tisíc korun, investice do nich se tak vyplatí jen při velkých sériích," poznamenává Kotík.

Firma loni utržila 70 milionů korun, třetinu z exportu. Právě díky prezentaci v Norimberku se Kotíkovi loni podařilo uzavřít obchodní kontrakty s partnery z USA, Kuvajtu, Ruska, Itálie. Doufá, že podobně uspěje i letos. To se ale ukáže vždy až v období po veletrhu.

Další větší česká značka hraček Dino Toys ukázala v Norimberku plastovou Tatrovku, ale také řadu licenčních produktů - ať už v oblasti deskových her, tak co se skládaček puzzle týče. Podle jednatele společnosti Jana Šlemína to bez licencí v exportu téměř nejde. "Motivy od Disneyho a podobně mají venku mnohem větší šanci než naše charaktery, i když třeba taky zkoušíme Krtečka. Třeba u zemí bývalého východního bloku to jakžtakž funguje, vědí o tradici české animované tvorby, která u nich nebyla," zamýšlí se Šlemín. Na Krtečka je možné narazit i jinde. "Little Mole" svítí třeba i ze stánků další české firmy Detoa.

Export je pro Dino Toys, ale nejen tuto firmu důležitý ještě z jednoho důvodu. Podle hračkářů platí, že pokud nejste opravdu velká globální firma, bez jejíchž hraček a her nemá prodejce šanci fungovat, máte v Česku problém.

Velké prodejny hraček Sparkys, Bambule a HM Studio se konsolidovaly do jedné skupiny, kterou ovládá Petr Homolka. To pak představuje tlak na výkupní ceny od výrobců.

Výrazněji nepomáhá ani rozvoj on-line obchodu v kategorii hraček. Mimochodem, zástupci velkých hráčů z tohoto segmentu, jako je například Alza či Mall, si Norimberk - nikoliv jako vystavovatelé, ale právě jako nákupčí - také nenechali ujít.

Malí, ale ambiciózní

Spielwarenmesse je jedním z podporovaných veletrhů agenturou Czech Trade. Už několikátý rok tu proto na návštěvníky "útočí" společná prezentace několika menších českých firem v jednom národním stánku. Czech Trade jejich účast dotuje polovinou nákladů.

Vedle sebe tak vystavují dětské čajíky značky Lipoo od firmy Publicita Mondo, oživená stavebnice Pony, značka Targe Pavla Štěrby a Jindřicha Halabaly nebo projekt Oskola.

"I když celková návštěvnost veletrhu v posledních letech mírně klesá, pořád sem jezdí důležití lidé z branže a pro naše firmy je to lákavé kvůli nasbírání kontaktů," soudí zástupkyně Czech Trade Jaroslava Pacáková.

Firmy prezentující se na společném stánku jsou spíše malými živnostmi, s ročním obratem ve výši maximálně několika jednotek milionů korun. Některé mají ale nemalé ambice.

Společnost Stavebnice Pony navazuje na patent Jaroslava Chadimy, od nějž získala licenci na výrobu dřevěných hraček. Firma se předloni přestěhovala z Mirošovic u Prahy do Vidče na Valašsku, kde už dřív vyráběla některé komponenty. Nově nabízí třeba týpí. Zaujme tříkolka, která je po sestavení plně funkční a je možné na ní jezdit.

Rovněž dřevěné výrobky - zbraně, zvonkostroj - ukázal v Německu Pavel Štěrba se značkou Targe. Štěrba věci vymýšlí, s technickou realizací mu pomáhá Jindřích Halabala, potomek slavné rodiny s nábytkářskou tradicí.

Na českou loutkářskou tradici zase navazuje Pavel Mašek. Ve svém mikrooboru kvůli dobrému jménu českých loutek, které se nedávno dostaly na seznam světového nehmotného kulturního dědictví UNESCO, vidí vývozní potenciál.

Stejně je o kvalitě své metody učení vizuálního vnímání, matematiky či jazyků přesvědčen Richard Potsch, který do Norimberka přijel s verzí svého vzdělávacího programu obrazkovaskola.cz neboli Oskola. Představil speciální obrázkové kartičky a dřevěné destičky a kolíky, které pomáhají s učením. "Připravovali jsme se na to, že tu bude hodně Němců, chtěli jsme s tím prorazit v Německu, ale spíš jsou tu zájemci z jiných zemí," poznamenal Potsch.

Veletrh hraček, kam děti nemohou. Novinkou je hořící domeček i chytrá koloběžka



Veletrh hraček, kam děti nemohou. Novinkou je hořící domeček i chytrá koloběžka