Když se vedení japonské společnosti Sony loni v říjnu připravovalo na uvedení svých prvních virtuálních brýlí PlayStation VR, očekávání byla spíše zdrženlivá. Nyní se však ukazuje, že o virtuální brýle, které se dají propojit s herní konzolí PS4 a hráčům počítačových her tak přinášejí intenzivnější zážitek, je mezi zákazníky nebývalý zájem. Jen za první čtyři měsíce jich Sony prodalo 915 tisíc kusů.

Představitelé firmy přitom původně počítali s milionem prodaných brýlí za první půlrok. Tento cíl nebude současným tempem těžké překonat. O brýle je enormní zájem hlavně v Japonsku, které patří k největším herním trhům na světě. Virtuální brýle se zde staly téměř nedostatkovým zbožím a před obchody se vytvářejí fronty pokaždé, když dojde k doplnění zásob.

Pesimistický byl zpočátku i Andrew House, šéf divize videoher Sony Interactive Entertainment. "V každé organizaci jsou lidé, kteří jsou ohledně budoucích prodejů velmi nadšení. Mým úkolem je mírnit takové nálady a být trochu opatrnější," řekl House v rozhovoru pro New York Times. Podle něj se dostupnost brýlí od dubna výrazně zlepší, na podzim pak Sony s novinkou zamíří i na trhy v Latinské Americe.

915 tisíc

brýlí PlayStation VR prodala společnost Sony za první čtyři měsíce. Největší zájem je o brýle v Japonsku, kde je firma nestíhá do obchodů dodávat.

Výborné výsledky prodejů okamžitě postavily japonského výrobce elektroniky do pozice lídra na trhu s virtuálními brýlemi, které se dají propojit s počítačem nebo herní konzolí. Podobný produkt zatím nabízejí společnosti HTC a Oculus, který v roce 2014 koupil za dvě miliardy dolarů Facebook. Sony však za pouhé čtyři měsíce prodalo více brýlí než oba konkurenti dohromady. Firmy své prodeje sice ještě oficiálně nezveřejnily, podle odhadů společnosti SuperData Research však HTC do konce loňského roku prodalo 420 tisíc brýlí a Oculus zhruba 243 tisíc kusů.

Přibližně 4,5 milionu brýlí Gear VR loni prodal Samsung. Ty ale virtuální realitu zprostředkovávají výhradně přes mobil.

Sony těží především z toho, že brýle jsou kompatibilní s herní konzolí PS4, které se od začátku roku prodalo po celém světě přes 53 milionů. Další výhodou je rovněž cena. Zatímco brýle Rift od Oculusu stojí 599 dolarů a systém od HTC je dokonce ještě o 200 dolarů dražší, cena PlayStation VR se pohybuje mezi 400 až 500 dolary.

Nečekaně dobré prodeje virtuálních brýlí Sony by navíc mohly rozhýbat celý trh. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg nedávno prohlásil, že k tomu, aby k virtuální realitě přilákal stovky milionů lidí, bude muset do vývoje technologie investovat až tři miliardy dolarů.

Hlavní překážkou většího rozšíření virtuální reality je zejména vysoká cena potřebného vybavení a také nedostatek kvalitního herního obsahu. Většinu her, které uživatele přenesou do virtuální reality, mají dnes na svědomí především menší nezávislá herní studia. Velcí hráči stále spíše čekají na výrazně vyšší počet prodaných virtuálních brýlí.

Výjimkou je další japonská firma Capcom, která před měsícem představila nový díl populární série Resident Evil, který lze odehrát ve virtuální realitě. V květnu navíc svou novou virtuální hru s názvem Farpoint uvede i Sony. To nedávno představilo také nový ovladač ve tvaru pistole, který hráčům populárních "stříleček" umožní ve virtuální realitě lépe zamířit a vystřelit.

Pozadu nechce zůstat ani Microsoft, který v rámci herního veletrhu E3, jež proběhne v červnu v Los Angeles, plánuje sdělit podrobnosti ohledně svého projektu Scorpio. Podle odborníků by tajemný projekt měl virtuální realitu, stejně jako je tomu u Sony, propojit s herní konzolí, v tomto případě Xboxem.