České firmy počítají s tím, že celkový počet pracovních pozic v ekonomice zůstane i po nástupu nových technologií beze změny. Pokles pracovních míst očekávají pouze čtyři procenta zaměstnavatelů, šest procent si naopak myslí, že nové technologie přinesou práci více lidem. Tuzemské společnosti si pak myslí, že digitalizace a automatizace se nejvíce dotkne míst ve výrobě.

Z průzkumu, který provedla společnost ManpowerGroup mezi 18 tisíci zaměstnavateli ze 43 zemí světa, vyplývá, že více než 90 procent z nich očekává, že v následujících dvou letech budou nějakým způsobem ovlivněni digitalizací a automatizací. Nové technologie by ale podle nich neměly mít výraznější dopad na pracovní místa.

Pokles zaměstnanosti očekává pouze 12 procent společností. Nejpesimističtější jsou firmy v Indii, Bulharsku nebo také na Slovensku. Naopak v Itálii nebo Portugalsku očekávají díky pokročilé digitalizaci více než třetinový nárůst pracovních míst.

Nejvíce nových zaměstnanců budou v blízké budoucnosti poptávat firmy zaměřené na informační technologie, personalistiku nebo na obchod a péči o zákazníky. V kurzu naopak nebudou kromě výroby také profese z oblasti financí a účetnictví nebo marketingu a managementu.

Podpora vývojových center

Podle generální ředitelky ManpowerGroup Jaroslavy Rezlerové by se česká vláda měla daleko více soustředit na systémovou podporu vývojových center. Drtivá většina pobídek totiž nyní míří do firem ze zpracovatelského průmyslu. "V posledních letech je několik případů, kdy zde IT firmy zakládaly svá administrativní a správní centra," říká Rezlerová s tím, že je velmi pravděpodobné, že takováto centra v budoucnu přerostou také v centra technologická. "Zahraniční investor ve většině případů zjistí, že zde jsou daleko větší možnosti a že je pro ně pořád levnější mít technologické centrum u nás než v Německu nebo Anglii," dodává.

Jako příklad Rezlerová uvádí dodavatele senzorů a kamer Valeo, který v Česku buduje obrovské vývojové centrum. "Vše vzniklo právě z podobně malého projektu a tím, že se osvědčil, jejich aktivity v Česku začaly narůstat," říká Rezlerová, která podobný trend vidí i u dalších firem. "Vláda by na to měla reagovat a dát pobídky právě do tohoto odvětví."

Důraz na flexibilitu

Digitalizace přinese výrazné změny také v oblasti vzdělávání. Podle průzkumu ManpowerGroup totiž více než 60 procent pracovních pozic, které budou současní studenti v budoucnosti vykonávat, ještě ani neexistuje. Stále důležitější tak bude schopnost zaměstnanců přizpůsobit se a získávat nové dovednosti.

"V posledních letech vidím boom toho, že celá řada větších firem investuje obrovské prostředky do vzdělávání lidí," říká Rezlerová. Podle ní si firmy musí poradit samy a nemohou čekat, až jim pomůže vláda nebo až se něco stane na trhu.

Pomoci by měly také kraje, kde by školy mohly spolupracovat se středně velkými firmami. V tomto pohledu se ale podle Rezlerové za poslední roky nestalo vůbec nic. "Pořád dokola se řeší, jaká má být maturita, kolik má být vysokých škol, ale o tom to vůbec není. Neřeší se totiž podstata, tedy to, co se v těch školách učí. Daleko více se učí znalosti a vůbec se neřeší dovednosti. Systém je pořád stejný jako za Rakouska-Uherska," dodává.