Nakladatelství Crew v českém překladu poprvé vydá slavnou japonskou mangu Ghost in the Shell. V 90. letech minulého století podle tohoto kyberpunkového komiksu vznikl japonský animovaný film, jehož se nyní chopil Hollywood.

Ve čtvrtek 30. března také do českých kin přijde hollywoodská adaptace Ghost in the Shell se Scarlett Johanssonovou v hlavní roli. Komiks v češtině vychází právě u této příležitosti.

"O komiks Ghost in the Shell jsme usilovali dlouhá léta. V podstatě celých 20 let od okamžiku, kdy jsme se pustili do vydávání," uvedl vydavatel Petr Litoš.

Podle něj česká verze vznikala pod přísným dohledem a za přísných podmínek. "Bude to první naše manga, u které se budou střídat barevné a černobílé stránky," dodal.

Autorem díla, jehož první svazek v japonštině vyšel roku 1991 a mimo jiné inspiroval bratry Wachowské k natočení akčního filmu Matrix, je kreslíř a scenárista Musamune Širó.

Nakladatelství Crew si vyhradilo právo uvádět jej také na českém přebalu v anglické transkripci Shirow Musamune. Stejně tak v české verzi, jež čítá 348 stran, musely zůstat napsané zvukové efekty a autorovy poznámky, které se překládaly zvlášť.

"Japonci to berou stejně, jako kdyby se někdo rozhodl přemalovávat Picassa nebo Moneta. Mají ke svým ikonám respekt," uvedlo nakladatelství.

Ghost in the Shell se odehrává v 21. století v době, kdy lidé používají mechanické implantáty a stroje se pro změnu vylepšují pomocí lidské tkáně. Komiks vypráví příběh agentky, jež pronásleduje nebezpečné teroristy a kyberzločince – zejména hackery, kteří se dokážou nabourat do lidského mozku.

Podle nakladatelství je Ghost in the Shell víc než jen akčním komiksem, přesahuje také do filozofie, pojednává o sociálních problémech i následcích technologického vývoje.

Nakladatelství Crew v češtině vydá všechny tři knihy: původní Ghost in the Shell dorazí na pulty v polovině května, v listopadu se objeví pokračování nazvané Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface, které se odehrává po pěti letech. Do češtiny bude přeložen rovněž titul Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Procesor. Ten zpracovává čtyři případy dějově zasazené mezi předchozí dvě knihy.

První filmovou adaptaci roku 1995 natočil japonský režisér Mamoru Ošii, roku 2004 následovalo pokračování Ghost in the Shell 2: Innocence. O čtyři roky později se první film objevil v remasterovaném vydání pod názvem Ghost in the Shell 2.0 (Redux) s upravenými animacemi.

Nynější hollywoodskou adaptaci natočil Brit Rupert Sanders, z poslední doby autor filmů Sněhurka a lovec nebo Black Hole.