Není moc míst, kde byste si mohli jen tak poslechnout legendární Nautilus. Obdivované reprosoustavy ve tvaru šneka přitom nejsou nejlepší ani nejhezčí na světě, jen nejznámější. Nic však nemění na tom, že patří k důvodům, proč vyrazit do ošklivého hotelu Don Giovanni, kde do sobotního večera probíhá veletrh Audio Video Show.

Paradoxní přitom je, že Nautily ukazuje Eurostar Ostrava, firma, kterou zná většina lidí jako distributora sluchátek Koss Porta Pro. Sluchátka za pár stovek ale v jednom z největších sálů neuvidíte, téměř všechno místo zabírají produkty Bowers & Wilkins. To je navíc jen začátek. Celkem je v hotelu k vidění a poslechu několik desítek značek, o kterých jste možná ještě ani neslyšeli.

České potěšení

Vedle Nautilů od B&W je hvězdou veletrhu tradičně Xavian, který v Praze rád odhaluje novinky. Před dvěma lety to byly krásné a cenově dostupné regálové reprosoustavy Perla. Dvacáté výročí existence firmy je ale potřeba oslavit stylověji. Nové reprosoustavy Xavian Calliope jsou referenční třípásmové sloupy vyráběné z masivního dřeva s tloušťkou desky 23 mm. Xavian u nich zkombinoval dvojici basových reproduktorů se středovým měničem a výškovým reproduktorem, vše italské značky AudioBarletta. Italské je i použité dřevo: ořech nebo efektní kombinace tmavého ořechu a světelného javoru s vkládanými ořechovými proužky.

cof

Novinky v Praze ukázala i další česká manufaktura: Acoustique Quality, která se pochlubila, že díky vystavování na veletrhu CES vybaví mimo jiné svými reprosoustavami 200 pokojů luxusního hotelu v Kanadě. Nám ale pánové z Červenky udělali radost novou verzí levné aktivní reprosoustavy M23. Vedle základní verze, kterou jsme testovali, v Praze poprvé ukázali nový model, který má optický vstup i integrovanou USB zvukovou kartu pro připojení k PC. A reprosoustavy řady Pontos v bílém klavírním laku vypadaly také pěkně.

České výrobce zastupovala také méně známá značka RIHA Filipa Říhy spojená s plzeňským obchodem Audio Visual Technology. RIHA se zaměřuje na high-end reprosoustavy na zakázku a kromě nich vyrábí i vlastní zesilovače a pozná se také podle méně rozšířených profesionálních konektorů Speakon s průměrem 26 mm. A vystavené sloupové reprosoustavy hrály moc pěkně.

Ze zahraničních značek vedle Nautilů, které je nutností si poslechnout jako "referenční", pak zaujaly libůstky jako relativně levná monstra Triton One společnosti GoldenEar. Tritony mají složitou konstrukci plnou subwooferů a pasivních basových zářičů a údajně hrají stejně dobře jako násobně dražší reprosoustavy klasické konstrukce. Bohužel… při naší návštěvě zrovna nebyly zapojené, ale už jen pohled na reprosoustavy, které místo ušlechtilého dřeva mají jako povrchovou úpravu černou látku, byl zajímavý.

mde

Z úplně opačného konce pak na Audio & Video show byly audiosystémy Bose s bezdrátovými mrňavými reproduktory pro domácí kino. Díky velkému subwooferu dokázaly podat přesvědčivý výkon a zaslouží si, abychom se na ně podívali podrobněji v následujících týdnech.

Obrazový souboj s OLED

Zatímco zvukově vládly velké reprosoustavy za stovky tisíc korun poháněné zesilovači za obdobné částky, o oči se praly obrazovky za nižší, přesto stále statisícové, cifry. V hotelu byla k vidění OLED televize LG, nová OLED televize od Panasonicu, první OLED televize značky Loewe a také hned několik 4K projektorů, včetně prvního laserového 4K projektoru s certifikací THX, který ukazovalo JVC.

I díky tomu, že JVC ukazovalo projektor v dobře zatemněné místnosti, mělo díky obří úhlopříčce navrch. Hodně dobře vypadá také "Oledka" od Panasonicu s úhlopříčkou 65" a integrovaným soundbarem Technics, který tvoří přední část podstavce. Cena se ale bude blížit dvěma stům tisícům korun.

Zajímavou možnost porovnat moderní televizní technologie nabízeli na svém stánku kolegové z Technetu, kteří vedle sebe postavili OLED televizi LG a QLED (tedy LCD) Samsung. Pro Samsung nepříznivé ale bylo to, že do souboje poslal sice špičkový model nové generace, ale se zakřivenou obrazovkou. Srovnání pak jasně ukázalo, že i když má LCD vyšší maximální jas, OLED má lepší kontrast a samozřejmě podání černé, i když Samsung nabízí překvapivě kvalitní lokální stmívání. QLED televize za cca 150 tisíc korun tak moc nedává smysl.

OLED TV Panasonic se soundbarem Technics

Sluchátka nejen do počtu

Kvalitní, ba přímo špičková sluchátka jsou mnohem dostupnější než špičkové reprosoustavy. Absolutní high-end v podobě elektrostatických sluchátek se pohybuje v desítkách tisíc korun, ne v jednotkách milionů korun. Tuto kategorii zastupovala sluchátka Audeze včetně uzavřeného modelu LCD-XC. Bohužel i u něj se v hotelové jednací místnosti ukázalo, že elektrostaty potřebují ticho, nemají takový výkon, a i s maximálním nastavením hlasitosti zdroje vás okolí může rušit.

Ze známých značek se ukazoval třeba Marshall, Klipsch a samozřejmě Sennheiser. U posledních dvou jmenovaných byl vidět vliv Applu a obecně rostoucí zájem o bezdrátová sluchátka, obě firmy jich měly několik a u obou nejvíce zaujala sluchátka s bluetooth a konstrukcí "náhrdelníku", se kterým prorazilo už před několika lety LG. Jenže LG používá plast, ale Sennheiser u sluchátek Momentum in-Ear Wireless kombinuje kov s kvalitní kůží, stejně jako Klipsch u dvakrát dražších sluchátek X12 Neckband.