Činoherní studio v sobotu a v neděli uvede českou premiéru adaptace románu Maxe Frische Homo Faber.

Scéna i hudba v inscenaci vytvářejí pozadí pro otevření základních otázek smyslu života, viny, trestu a úloze techniky v dnešním světě. Režisérem hry je David Šiktanc.

"K románu Homo Faber jsem se v době, kdy mě oslovilo Činoherní studio, vracel podruhé. A zatímco napoprvé, zhruba před pěti lety, ke mně nijak nehovořil, najednou jsem byl zcela oslněný nejen příběhem, ale způsobem Frischova myšlení a psaní," uvedl Šiktanc.

Švýcarský spisovatel v próze ve zkratce postihl trauma moderní doby, která podle něj spočívá v technokratickém přístupu ke světu. Odtud také název Homo Faber, tedy člověk strůjce.

Hlavní hrdina, kterého na prknech ústeckého divadla ztvárňuje Martin Finger, přistupuje ke všemu zcela racionálně, a to až do setkání s dívkou Sabeth, jejíž role se ujala Marie Štípková.

"Přestože titulní postavou je muž, hra je i o ženách. Právě tím je naprosto současná a navýsost aktuální. Svým způsobem zábavná, i smutná. Ostatně, jako život sám," shrnul autor divadelní adaptace Karel František Tománek.

Velkou devízou hry je podle Fingera její jazyk.

"V dnešní spíše povrchní a zjednodušující době je zázrak, když se můžeme zaobírat tak kvalitním textem, který srozumitelně, zdánlivě jednoduše, ale s velkou hloubkou a empatií otevírá základní otázky: smysl žití, vina, trest, odpuštění, touha po porozumění," řekl Finger, který se do Činoherního studia vrací po několikaleté pauze.

Do dalších rolí Šiktanc obsadil Martu Vítů, Annu Fišerovou, Jana Plouhara, Matúše Bukovčana a Lukáše Černocha.

Autorem scénické hudby je Ondřej Švandrlík. Jan Štěpánek navrhl scénu, která se opírá o jednoduchost a minimalistické prvky. O kostýmy se postarala Juliána Kvíčalová.