Mnoho netradičních cestovatelských zážitků přinesla Kvidu Štěpánkovi jeho šetrnost. Majitel firmy Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí určitě není Moliérův Harpagon, naopak je známý filantrop, ale peníze na cestách nerozhazuje. Možná proto, že dodnes pamatuje, jak jel v roce 1990 na první zahraniční cestu za byznysem v oprýskané Škodě 120.
"Řekli jsme si, že bychom mohli prorazit na Západě. Ale jak jsem šetřil firemní peníze, tak jsme vyrazili bez mapy, bez marek a přespali v západočeském Stříbře, kde měl kolega dceru," líčí Štěpánek. Brzy ráno vyrazili na veletrh do Norimberku, tam celý den běhali po stáncích a večer přijali pozvání od amerických byznysmenů na večeři. V té době ještě v Německu nebylo značení na Československo, takže o půl dvanácté v noci stáli před hotelem, jen tušili, kudy domů, a vydali se směr dobrodružství.
"Zkoušeli jsme různé výjezdy na dálnici, až po pátém pokusu jsem se svými chabými zeměpisnými znalostmi usoudil, že teď by to mohla být ta správná cesta," vzpomíná Štěpánek, jak ho kolega v noci vyděsil prohlášením, že jedou v protisměru.
Není to tak dávno, kdy služebně najezdil byznysmen ročně tak 50 tisíc kilometrů, na jeden zátah má rekord 1850 kilometrů. V současné době už nechává cesty za partnery v Německu, Nizozemsku, Francii či Švýcarsku mladším, on jezdí, jen když je třeba přítomnosti majitele.
A cesty na dovolenou? Tu si bere maximálně na týden a tak polovinu stráví prací na zahradě. "Cizích zemí jsem při obchodních návštěvách poznal dost, takže mě nic ven netáhne," říká.
Německo: Jak se šetrnost vyplatila
Na závěr rodinné dovolené ve Švýcarsku, když bylo dětem 7, 12 a 17 let, slíbil Kvido Štěpánek nejstarší dceři, která byla v organizaci pečující o válečné hroby, že ji doveze na sraz v německém Schleswigu. Ze Švýcarska to bylo tisíc kilometrů, takže večer se stihl ještě vrátit do Hamburku a tam hledal pro rodinu ubytování.
S postupujícím časem usoudil, že by mohl získat slevu, která nakonec v jednom hotelu činila 30 procent. "Když jsem ale přepočítal marky na koruny, tak mi to i tak přišlo hodně peněz. Usoudil jsem, že recepčního vystraším a dětem ukážu, jak je třeba šetřit, a požádal jsem o tip na jiné ubytování," vzpomíná Štěpánek. Vyšší slevu ale nezískal, jen v němčině vychrlený popis cesty.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111