Nejhorší možný scénář se zatím odkládá. Americká exekutiva zatím nenaplnila svůj plán zakázat notebooky na palubách všech letadel směřujících do USA. Zákaz se týká pouze vybraných zemí včetně Arabských emirátů. To ale není poslední slovo – k zavedení jednostranného zákazu může dojít kdykoliv. A následky budou citelné. Podobný zákaz zavedla i Velká Británie pro lety z muslimských zemí.

Zákaz braní notebooků do letadla má zatím podobu „měkkého“ zákazu. Notebooky, velké tablety nebo herní konzole nesmějí do kabiny pro cestující. Aerolinky jako Emirates pasažérům elektroniku odebírají, balí ji do bublinkových fólií a krabic a přepravují je v podpalubí. Stávající praxe ale popírá smysl zákazu a představuje další zbytečné bezpečnostní riziko.

Bomba v notebooku

Impulzem pro zavedení zákazu přepravy laptopů v kabině letadel byly zprávy amerických tajných služeb ve spojení s částečně úspěšným bombovým atentátem na letadlo v Somálsku v únoru 2016. Důvodem je obava z toho, že laptop s trhavinou mohl projít přes bezpečnostní kontrolu. Pravidla na letištích přitom často vyžadují vyjmutí laptopu a další elektroniky větších rozměrů ze zavazadla, aby bylo možné provést podrobnější zkoumání.

I relativně malé množství výbušniny v laptopu může způsobit katastrofu kvůli přetlaku v kabině, který znásobí efekt exploze. Zákaz braní laptopů na palubu letadla ale toto riziko nemůže zcela odstranit, pokud „zakázané“ kusy elektroniky přepravuje letecká společnost jen několik metrů pod sedačkami pasažérů. U exploze v kabině mohou teroristé vybrat optimální místo, hned u slabších konstrukčních prvků, jako jsou únikové východy. V zavazadlovém prostoru tuto možnost nemají, takže exploze nemusí mít takový účinek. Přesun elektroniky do zavazadlového prostoru ale vytváří jiné bezpečnostní riziko, statisticky dokonce významnější.

Baterie jako explozivní zařízení

Bezpečnostní problém v tomto případě představují lithiové baterie. K vyhoření lithiových baterií dochází častěji než k teroristickým útokům, a to zejména kvůli obrovskému počtu lithiových baterií v oběhu. Poslední případ, kdy kvůli vyhoření lithiového akumulátoru muselo letadlo nouzově přistát, se stal v úterý 30. května na palubě letounu společnosti JetBlue při cestě z New Yorku do San Franciska. Protože k incidentu došlo v kabině, posádka problém s hořícím notebookem vyřešila a zabránila poškození letounu.

V případě, že by k požáru došlo v zavazadlovém prostoru, musí posádka spoléhat na zabudované protipožární systémy bez přímé vizuální kontroly. Automatické systémy navíc podle odborníků nejsou optimální pro hašení požáru lithiových akumulátorů. Kvůli riziku spojenému s lithiovými bateriemi už několik let platí například v Číně přísná pravidla, která zakazují transport lithiových baterií v zavazadlovém prostoru a zároveň omezují kapacitu akumulátorů (powerbank), jež si pasažéři mohou vzít na palubu.

Řekněte notebooku sbohem

Je paradox, že po dlouholetém tlaku aerolinky umožnily používání elektroniky včetně chytrých telefonů během letu, dojde nejspíše k výraznému kroku zpět. Největší komplikací ale není to, že budete maximálně 15 hodin bez notebooku nebo tabletu.

Největší aktuální riziko spojené s tím, že si nebudete moct vzít notebook do příručního zavazadla, spočívá v možnosti jeho poškození nebo ztráty při transportu. Hororové zkazky o tom, jak se na letištích zachází s odbavenými zavazadly, jsou bohužel odrazem reality. Snad každý, kdo častěji cestuje, viděl, jak zaměstnanci letiště s bagáží hází. Co se děje mimo oči veřejnosti, nebude o moc lepší. Statistiky ukazují, že na každých 1000 cestujících se ztratí jedno zavazadlo. Statistiky o poškozených zavazadlech nebo ztracených věcech nejsou k dispozici, většina pasažérů nehlásí například ulomená kolečka, protože to znamená další zdržení a papírování.

I když je riziko ztraceného nebo zpožděného zavazadla relativně malé, málokdo si dobrovolně dá notebook do odbaveného zavazadla. I menší otřesy mohou elektroniku poškodit. Nejčastěji může dojít k poškození spoje mezi displejem a grafickou kartou notebooku. Takové poškození přitom nemusí mít žádné fyzické stopy, které by umožnily vymáhat odškodnění.

Příležitost pro cloud i nové mobily

Už současné zákazy mají vliv na to, jak lidé cestují. Letecké společnosti z arabských zemí už omezují lety od USA. Cestujícím se nechce potýkat s problémy spojenými s notebooky v letadlech. V případě, že dojde ke komplexnímu zákazu, bude vliv ještě výraznější.

Případný zákaz způsobí komplikace zejména na obchodních cestách. Může znamenat drobné zvýšení poptávky po noteboocích, zejména těch levnějších, které si cestující koupí po příletu. Těžit z toho může primárně Chrome OS od Googlu. Jeho výhodou je totiž snadný přechod mezi zařízeními díky tomu, že aplikace i data jsou uložené na serverech Googlu. Podobně na tom může být chystaný systém Windows 10 S a notebooky s ním – levné notebooky s plnou verzí Office a službou Office 365 umožní podobně plynulý přechod mezi notebooky s tím, že data budou dostupná přes internet.

Další zajímavou variantu pro cestovatele představuje Galaxy S8 a HP Elite X3, což jsou telefony, ke kterým lze připojit dokovací stanici a proměnit je v omezené, ale relativně funkční počítače. Více z toho může těžit Microsoft, pokud se mu podaří nabídnout nové telefony s Windows 10, protože od podzimu půjde i na Windows v zařízení s procesorem typu ARM spustit tradiční desktopové aplikace. Microsoft s Qualcommem ale zatím oznámily jen přípravu notebooků s mobilními čipy, ne nové telefony.