Mezi logistickými a distribučními obry DHL, PPL či Dascher působí česká Zásilkovna, alespoň co se obratu týče, spíše jako malý příbuzný. Firma, která vznikla v roce 2010 a dodává zákazníkům balíčky z e-shopů do nejbližšího výdejního místa, má ale velké ambice. Do pěti let chce vyrůst v celoevropskou logistickou síť pro internetové obchody.

"Už nyní jsme doma srovnatelní s nadnárodními konkurenty, máme vlastní infrastrukturu i logistickou síť v sedmi zemích," říká zakladatelka Zásilkovny a investorka Simona Kijonková. Slovenský, maďarský, rumunský, německý, rakouský a polský trh chce ještě letos rozšířit o ukrajinský a britský.

Další rozvoj pak chystá spíše směrem na východ. "Půjdeme tam, kde to bude dávat smysl klientům, tedy českým e-shopům i koncovým zákazníkům," uvádí Kijonková s tím, že v plánu je třeba Bulharsko nebo Řecko. Expanze do dalších států přijde Zásilkovnu na miliony korun. Třeba v Londýně ale výdejny mít nechce, bude tam jen letecky dodávat objednané zboží, a to třeba i do druhého dne.

181 milionů

korun je předběžný obrat Zásilkovny za rok 2016. Oproti předchozímu roku je to dvojnásobek a firma si chce stejné tempo udržet i letos.

Výdejny, což jsou v podstatě obchody nebo kavárny, fungují na principu franšízy. Pro Zásilkovnu je přitom důležité, aby zájemce o spolupráci sdílel stejné hodnoty. "Franšízanty si vybíráme především podle osoby majitele, je to pro nás nejdůležitější kritérium," říká Kijonková. Firma tak podrobně zná všechny živnostníky, se kterými spolupracuje, a to i v zahraničí. "Myslím, že i díky tomu máme malou 'úmrtnost' franšízantů," popisuje majitelka, jak funguje vzájemná symbióza. V Česku by se do konce roku měly výdejny rozšířit z 900 na 1200 míst, mimo jiné i do obchodních center. Celkově chce mít firma až 1600 poboček.

Podle předběžných čísel rostla společnost loni dvojnásobně, doručila zákazníkům 3,8 milionu zásilek a utržila 181 milionů korun. Za letošní rok by se měla přiblížit k obratu 400 milionů korun a chystá i velké investice. Momentálně hledá řešení pro automatizaci depa v Praze, z něhož se rozváží zboží po celých Čechách. To by se mělo stihnout do roka. "Budeme investovat v řádu vyšších jednotek milionů až desítek milionů korun," podotýká Kijonková.

Nové technologie podle ní řeší hlavně to, že na trhu není dostatek zaměstnanců. "Jsme trochu v začarovaném kruhu, protože nemáme lidi, chybí skladníci, manipulanti, vychystávači. Takže situace nás sama dotlačila k tomu, že budeme muset jít cestou automatizace," vysvětluje investorka.

Auta bez řidičů nebo doručování drony však ještě několik let Zásilkovna používat nebude, ačkoliv to už firmy jako internetový obchodník Mall nebo Amazon vyzkoušely. Zatím k tomu v Česku chybí zákony. "Nepovolují se ani komerční testy, nyní můžete s dronem pracovat, jen když ho vidíte, a to je jako hrát si s hračkou," tvrdí Kijonková.

Možnost, jak k zákonům něco říci, vidí Kijonková v lepší spolupráci profesních asociací z oblasti e-commerce s politiky. Internetové obchody s nimi začaly více diskutovat až při debatách o elektronické evidenci tržeb. "Úřad vlády oslovil profesní asociace s tím, aby s nimi o chystaných zákonech mohl vést diskusi. Rozhodně takový krok vítáme," dodává Kijonková.