Slavnostní otevření závodu Yanfeng v Plané nad Lužnicí proběhlo jen dva týdny poté, co vláda schválila pobídku na jeho vybudování. Schvalování podpory na vládě se oddalovalo a firma mezitím musela halu postavit a začít do ní instalovat první technologie.

Velký prostor na případné alternativní scénáře a přesunutí závodu do země, která podporu nabídne, již neměla. Čínská firma Yanfeng již podepsala kontrakty na dodávky palubních desek, které musí začít dodávat od začátku příštího roku.

"Státní podpora opravdu není to, co rozhodlo. Snažíme se o ni, protože to dělá i naše konkurence. Rozhodnutí vybudovat závod v Plané ale vyšlo z objednávek, které máme," říká Johannes Roters, šéf Yanfeng Automotive Interiors.

Firma musí nové díly, jako jsou například palubní desky, dodávat mimo jiné pro Mercedesy, které budou představeny příští rok a budou se vyrábět v Maďarsku a jižním Německu. I když zástupci Yanfeng nechtějí být konkrétní, právě příští rok se má rozeběhnout výroba nových generací Mercedesů A a B. To jsou modely, které se vyrábí právě v Maďarsku a Německu. Planá nad Lužnicí je umístěna prakticky mezi těmito dvěma závody, navíc v dostatečné blízkosti ke Škodě Auto, pro kterou Yanfeng dodává některé díly interiérů.

Automobilový průmysl jako takový již stát nepodporuje. V tomto případě jde o podporu nových technologií. Nový závod má být ukázkou takzvaného Průmyslu 4.0. Firma může dostat od státu zpět až deset procent svých investic, tedy až 185 milionů korun.

"Dříve nebo později bychom do nových technologií investovali, protože je to směr, jakým se průmysl ubírá, díky pobídkám to ale bude dříve," říká Roters. Závod tak globální skupina bere jako svůj pilotní projekt v Evropě, kde si může dovolit do technologií investovat více, než by bylo nezbytně nutné. Slibuje si ale od toho vyšší produktivitu práce. Stát na druhou stranu očekává, že bude podnik zaměstnávat vzdělanější lidi a díky technologiím dosáhne až dvojnásobné přidané hodnoty na jednoho pracovníka.

Výroba v Plané bude nabíhat postupně s tím, jak se začnou vyrábět nové modely, pro které jsou díly určeny. Prvních několik projektů se rozeběhne během příštího roku, další mají pokračovat. Do konce roku má závod zaměstnávat téměř 200 lidí, do čtyř let až 500. Plánované tržby firma nekomentuje, podle typu výroby a počtu zaměstnanců jde ale na základě srovnání s jinými firmami odhadnout, že půjde o více než miliardu korun ročně.

Johannes Roters předpokládá, že trh s auty v Evropě postupně dál poroste. Připomíná také, že v posledních deseti letech se právě v Česku a okolí výroba aut zvýšila na kontinentě nejvíce. Yanfeng Automotive Interiors je největší světový výrobce interiérových částí vozidel. V Česku působí i v Žatci. Působí ve 113 lokacích, v 18 zemích a má přes 33 tisíc zaměstnanců.  

Roční tržby přesahují 8,5 miliardy dolarů. Společnost vznikla teprve před dvěma lety jako společný podnik někdejší automobilové divize Johnson Controls a čínské firmy Yanfeng, která je největším světovým výrobcem automobilových dílů a patří pod křídla čínské automobilky SAIC. Ta mimo jiné ve společném závodě s koncernem Volkswagen vyrábí v Číně i škodovky.