V Česku jezdí asi 300 automobilů značky Tesla. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se jich letos od ledna do května registrovalo 33, loni to bylo za stejné období jen 12 kusů. Jde o třetí nejprodávanější značku elektromobilů po VW a BMW.

V Česku sice neexistuje oficiální zastoupení značky, koncem června však e-shop Alza spustil možnost koupit si Teslu přes internet. Je samozřejmě nadále možné si Teslu objednat přímo v centrále a zajet si pro ni do nizozemského Tilburgu, kde se montují z dílů dovezených z USA. Případně si na dovoz zajistit firmu, v Česku mezi takové patří například Business Lease. Pronájem Tesly nabízí firma Rent Point, různě dlouhé zápůjčky nabízí společnost Trendpark.

Poslední zmíněná je zároveň půjčovnou elektromobilů, kde si lze Teslu vyzkoušet. "Naši klienti tuto službu obvykle využívají, než se rozhodnou si vůz pořídit, případně chtějí zjistit, jestli by si na život s elektromobilem zvykli," říká majitel společnosti Trendpark Milan Hasala. Firma nabízí i jiné služby, například prodej lehce ojetých modelů značky Tesla, případně zajistí odvoz do servisu v Německu nebo Rakousku a zpět.

Elektromobily sice mají v porovnání s konvenčními vozy se spalovacími motory až o polovinu méně součástek, ale protože Tesla funguje na automobilovém trhu poměrně krátkou dobu, vozy občas trpí některými dětskými nemocemi a může se stát, že u některých se objevují problémy se softwarem i několikrát do roka.

Alza.cz začala prodávat vozy Tesla
Tesla Model S: Je rychlejší než Ferrari, ale jezdí zadarmo

Mnoho závad lze vyřešit na dálku. Vozy automobilka sleduje, vyhodnocuje data a neustále aktualizuje software (mimochodem, to, že jsou majitelé s autem pod dohledem, bylo v minulosti často kritizováno), ale pokud je potřeba do servisu zajet, nemají čeští zákazníci jinou možnost než se vydat do Německa nebo Rakouska. Podle Hasaly je absence byť jediného servisu v Česku pro klienty Tesly asi nejpalčivějším problémem.

Tedy hned vedle toho, že veřejná síť s dobíjecími stanicemi pro elektromobily je v Česku velmi řídká. Majitel elektromobilu v Česku si totiž musí pořídit dobíjecí kartu nebo čip, se kterými pak operuje na dobíjecích stojanech. "Přitom jak E.ON, tak ČEZ mají vlastní karty, v Česku chybí ucelený systém. Ten by byl pro zákazníky daleko uživatelsky přátelštější," míní Milan Hasala z Trendparku.

"V mnoha evropských státech řidič přijede, využije třeba QR kód nebo zaplatí rovnou platební kartou. Žádné čipy od místních výrobců elektrické energie nepotřebuje, vybudování sítě podpořil stát," vysvětluje Hasala. 

Alespoň o trochu funkční službu se snaží aplikace EVmapa. Platforma přináší přehlednou mapu s dobíjecími stanicemi a stojany po celé republice, monitoruje aktuální obsazenost a informuje o typu nabíjecí stanice. Když ke stojanu přijede neregistrovaný uživatel, může si díky této aplikaci elektromobil dobít. Například zavolá na telefonní číslo, kde mu operátor na dálku konkrétní dobíjecí stojan odemkne a zprovozní.

V Česku je veřejných dobíjecích stojanů poměrně málo, zatím jen asi dvě stě. Chybí dobré pokrytí v okolí hlavních dálničních tepen. Samotná Tesla má vlastní síť, kterou nazývá Supercharger, a majitelé Tesly (Model S a Model X) mají dobíjení zdarma. Ale ti, kteří si pořídí levnější Model 3, budou za dobíjení platit.

V Česku funguje jediná taková stanice, a to u Humpolce-Vystrkova. Na Slovensku fungují dvě stanice. Tesla dodává technologii, vybudování a především čerpání elektřiny je ale v režii třetí strany. Například u Humpolce stanici provozuje E.ON.

Podle Milana Hasaly z Trendparku by u nás teoreticky i byli investoři, kteří by si veřejnou dobíjecí stanici postavili, problém však je, že vybudování dobíjecí stanice stojí i několik milionů. "Takové investice se nevrátí ani po deseti letech, není tedy divu, že se do ní v Česku nikdo nehrne," míní Hasala.

Jisté výhody ale elektromobily v Česku přece jen mají. Například v Praze mohou v modrých a fialových zónách parkovat za symbolický roční poplatek 100 korun.