Trend digitalizace a nových technologií, které ovládají průmysl, se projevuje i v dalších odvětvích. Stejně jako robotické ruce na výrobních linkách usnadňují práci zaměstnancům automobilek, podobně může umělá inteligence usnadnit objednávky zboží v distribučních sítích obchodníků.

Digitalizace se v retailu rozvíjí nejen v logistice, ale přímo na prodejních plochách obchodů. Například mobily se staly součástí nakupování stejně jako košíky, a prodejci tak začali nabízet vlastní aplikace, které mají nákup usnadnit.

Do nových technologií dávají řetězce v Česku desítky milionů korun ročně. Mimo mobilní aplikace využívají skenery nebo televize, na kterých v prodejnách zobrazují výhodné nabídky. Například on-line samoobsluha Kolonial.cz nabízí na svých stránkách nově vyhledávání zboží hlasem.

Kdo dodává řešení pro digitalizaci

◼ Globus má několik dodavatelů řešení pro skenery – samotná zařízení vyrábí americká Zebra, software dodává nizozemský Re-Vision a kiosky pro skenery český Unicorn (na snímku technologie scan & go mobile).
◼ Makro spolupracuje na digitalizaci distribučního centra v Kozomíně s německou společností SSI Schäfer.
◼ Kaufland si svou mobilní aplikaci vyvinul interně.

A čeká se i nástup umělé inteligence. "Přes 40 procent světových retailerů uvádí, že ji za tři roky budou používat. To je raketový nárůst, když jsme nyní na nule," říká Ondřej Žák, výkonný ředitel poradenské firmy E&Y zodpovědný za retail. V Česku už umělou inteligenci využívá Makro pro zákazníky distribuce, která jim nabízí zboží podle jejich nákupního chování.

Digitalizací chtějí prodejci zákazníkům usnadnit nákup, stejně jako v průmyslu ale chtějí ulehčit práci zaměstnancům nebo chybějící lidi nahradit. "Hlavní nasazení technologií přijde v logistice a v zázemí, tedy tam, kde dnes lidé dělají méně kvalifikované práce," uvádí Zdeněk Skála, šéf výzkumu pro maloobchod a nakupování firmy GfK.

Plně digitalizované distribuční centrum staví například Makro v Kozomíně. "Digitalizace se dotkne pokladních systémů, skladového hospodářství, objednávání na prodejnách i komunikace s dodavateli," popisuje mluvčí Makra Romana Nydrle.

Digitalizace ale dává obchodníkům i schopnost analyzovat data, a proto se snaží získat o zákaznících co nejvíce informací. V českých prodejnách se tak pomalu rozšiřují chytré kamery či čipy umístěné ve stropních světlech, které měří nákupní chování. Například Makro ve svých prodejnách Můj obchod, které jsou v menších městech nebo jejich centrech, otestovalo takzvané heat mapy, tedy sledování pohybu zákazníků v prodejně. "V tuto chvíli probíhá vyhodnocení, které následně zohledníme v rozmístění zboží," říká Nydrle.

Chytrou digitální kameru testuje v Česku také E&Y, na konci roku by ji mohly používat prodejny nebo obchodní centra. "Kamera má tři funkce − pozná pohlaví zákazníka, jeho přibližný věk či náladu. Dále sleduje, kde se pohybuje podle jeho mobilu, a přes Bluetooth dokáže s jeho mobilem komunikovat," vysvětluje Žák z E&Y. Díky tomu se tak kamenné prodejny dozvědí to, co už vědí o svých zákaznících e-shopy − tedy kdy do obchodu vstoupili, jak dlouho se zdrželi a zda nakonec koupili vše, co měli v košíku. A to jsou pro obchodníky cenná data, protože podle toho mohou třeba upravit plán prodejny.

Nejvíce rozšířené jsou v českých obchodech zatím mobilní aplikace. Podle studie společnosti E&Y používá mobil v prodejně při nakupování podstatná část zákazníků a až 80 procent mladých lidí. Nejčastěji srovnávají ceny zboží s jinými obchody nebo prohledávají hodnocení výrobků. Kvůli tomu tak prodejci nasazují své vlastní aplikace, aby spotřebitelé "mentálně neutíkali" jinam. "Praktické jsou aplikace, které pomohou zákazníkovi orientovat se v obchodě, aby věděl, kde najde jaké typy výrobků," vysvětluje Žák.

Mobilní aplikaci s nabídkou zboží, slev nebo třeba recepty a nákupní seznam mohou na svůj chytrý telefon stáhnout zákazníci už v několika řetězcích v Česku. Používá je Kaufland, Tesco nebo Globus. Poslední dva jmenovaní obchodníci využívají mobily, stejně jako technologie scan & shop nebo scan & go ve svých prodejnách. "Zákazník si sám naskenuje čárové kódy, uloží nákup rovnou do tašky a při odchodu jen přiloží skener k pokladně a zaplatí. Je to pro něj úspora času i určitá svoboda," říká k zavedení aplikace Pavla Hobíková, mluvčí Globusu.

Aplikace tak může nahradit prodavače nebo pokladní − poradí s tím, jak se zbožím pracovat nebo kde co v obchodě najít. "Prodejny se rozdělí, část půjde cestou rychlého nákupu, kde se kontakt s personálem nečeká a tam ho může technologie částečně nahradit. Druhá část bude zážitkový nákup, kde naopak potřeba personálu poroste, i nároky na jeho znalosti a komunikační schopnosti," doplňuje Skála z GfK.

jarvis_5953f29a498e5f1ec2375ffd.jpeg
Technologie scan & go mobile od Unicornu.
Foto: Globus