Miroslav Tyburec, ředitel zastoupení japonského výrobce tiskáren a multifunkcí Oki pro Česko a Slovensko, poukazuje dále na možnosti využití papírové komunikace v marketingu a elektronických dokumentů v administrativě.

Proč si myslíte, že v marketingu je stále prostor pro využití papírové komunikace?

Důležitou roli hraje zvyk na práci s papírovými dokumenty. Díky poměrně rychlému nástupu digitalizace vytváříme stále více dokumentů, které se dostávají k více příjemcům, a zároveň i více stránek tiskneme. Podle průzkumu společnosti Radicati trvale roste množství posílaných e-mailů, zatímco v roce 2015 to bylo 205 miliard zpráv denně, v roce 2019 to bude už 246 miliard. Ruku v ruce s tím se snižuje pozornost, kterou takovým informacím věnujeme, tím mám na mysli především marketingovou komunikaci. Tištěné dokumenty si přitom uchovávají výhodu v cca o třetinu větším zapamatování si informací. Téměř dvojnásobnou pozornost věnují lidé také tištěným letákům v porovnání s těmi elektronickými. V důležitých oblastech se prosazuje personalizace tištěných materiálů s využitím barev, což přispívá k vyšší efektivitě v porovnání s masovým e-mailingovým marketingem. Takováto tištěná komunikace navíc stojí méně než kdy v minulosti.

Na druhou stranu je trendem, že by společnosti měly více pracovat s elektronickými dokumenty.

Ve vnitřních procesech jednoznačně. Plně bezpapírová kancelář není v současné době příliš reálná ani příliš žádoucí. Jde ale o rozumný směr především z hlediska modernizace zastaralých procesů, archivace a vyhledávání zpracovaných informací. Prvním krokem, který již řada firem absolvovala, je snaha o snížení nebo zastavení růstu spotřeby papíru a nákladů na tisk. Dalším efektivním krokem je skenování příchozích papírových dokumentů a jejich převod do plnohodnotné elektronické podoby. A právě zde přicházejí ke slovu tzv. chytré multifunkční tiskárny.

614 mil.

Takových tržeb dosáhla ve fiskálním roce 2016 společnost Oki Systems v České republice a na Slovensku.

Co umí navíc zmiňované chytré tiskárny oproti obyčejným?

Je to podobný rozdíl jako mezi obyčejným mobilem a smartphonem. Moderní multifunkce jsou mnohem výkonnější a umí toho více než starší modely. Využívají tiskové aplikace a vznikl z nich jakýsi obousměrný hub pro práci s dokumenty - nejde už jen o pouhý tisk či kopírování, ale také o automatické skenování s OCR, napojení na systémy pro správu obsahu a další zpracování těchto informací. Vše navíc s intuitivním ovládáním na velkém dotykovém displeji.

Miroslav Tyburec (52)

je generálním ředitelem Oki Systems pro ČR a SR a regionálním viceprezidentem Oki Europe pro CEE region. V Oki Systems působí od roku 1995. Vystudoval VŠE, obor ekonomika průmyslu.

Možnosti dříve obvyklé jen u nákladných DMS řešení se tak zpřístupňují i malým a středním firmám. Jsou variantou pro ty, kteří si nemohou dovolit náročná řešení pro velké korporace, ale přesto chtějí dosáhnout zlepšení při práci s dokumenty a také snížit náklady.

Jak se v ČR daří prodeji kancelářských tiskáren v době všudypřítomných displejů?

V posledním fiskálním roce, který skončil v březnu, jsme v České republice a na Slovensku utržili 614 milionů korun. Z hlediska produktů je značka Oki dlouhodobě nejpopulárnější v segmentu profesionálních kancelářských tiskáren a multifunkcí, kde patříme mezi tři hlavní dodavatele na trhu.

 

Rozhovor byl publikován v ICT revue 6/2017.