Studie organizace Consumer Reports potvrdila jeden mýtus, druhý vyvrátila a Microsoftu sebrala vítr z plachet. V hodnocení spolehlivosti přenosných počítačů na základě informací od registrovaných uživatelů jednoznačně vyhrál Apple. Jeho produkty vypověděly službu během prvních dvou let od koupě pouze v deseti procentech případů. V USA je přitom běžná záruční doba u počítačů pouze jeden rok.

Druhé místo získal Samsung, který v Česku své notebooky bohužel neprodává. U něj se míra poruchovosti během prvních dvou let pohybuje okolo 16 procent, je tedy o 60 procent vyšší než u Applu. Třetí místo patří Aceru s 18% poruchovostí, má tak nejlepší výsledek mezi největšími výrobci osobních počítačů. Na posledním místě zveřejněné tabulky je Microsoft s tablety a notebooky řady Surface, které se porouchají ve čtvrtině případů.

Apple to umí

Výsledek Applu není velké překvapení. Firma má dlouhodobě výbornou pověst a bezporuchovosti notebooků nahrává i to, že je firma příliš neinovuje, takže má vyladěné výrobní procesy. Apple je spolu s Microsoftem jediný výrobce, který do svých notebooků také používá výhradně SSD úložiště, mechanické disky jsou náchylnější k mechanickému poškození.

Vedle vysoké spolehlivosti má Apple dobré postavení i díky kvalitnímu servisu, zejména ve spojení se zvlášť placenou prémiovou servisní podporou. I české zkušenosti s Applem jsou v tomto ohledu pozitivní. Apple se například nebrání výměně napájecích adaptérů i v případě, že vykazují mechanické poškození.

Microsoft se špatným softwarem

Paradoxní na umístění Microsoftu na chvostu výrobců notebooků je fakt, že za velkou část problémů s tablety a notebooky Surface může firmware, tedy softwarová část jejich výbavy. I seznamy oprav v testovacích verzích Windows 10 jsou plné oprav specifických pro produkty Microsoftu.

Microsoftu nenahrává ani fakt, že zvolil poměrně komplikované technické řešení – tablet s odnímatelnou klávesnicí, což platí i pro Surface Book. Změnu v podobě klasického designu přinesl až Surface laptop představený letos na jaře.

Microsoft se proti výsledkům Consumer Reports ohradil s tím, že registruje odlišná čísla poruchovosti – přesné údaje ale nezveřejnil. Data Consumer Reports přitom vycházejí z údajů o 90 tisících notebooků a tabletů, které registrovaní čtenáři zakoupili od roku 2014 do počátku roku 2017.

Acer proti předsudkům

Třetí místo Aceru s 18% poruchovostí po dvou letech od koupě ukazuje, že firma trpí (alespoň v Česku) neoprávněnou nedůvěrou. Pověst si Acer zhoršil před lety distribucí notebooků se špatně navrženými panty i výrobou extrémně levných netbooků. V posledních letech ale i z našich testů vychází Acer nadprůměrně dobře.

Rozdíl mezi Applem a velkými výrobci počítačů se dá vysvětlit právě rozdílem v portfoliu. Zatímco Apple vyrábí pouze prémiové produkty s hliníkovým tělem, Acer, Asus, Dell, HP a Lenovo pokrývají celé cenové spektrum včetně počítačů, jejichž morální životnost skončila ještě před zahájením prodeje kvůli nedostatečné výbavě. Riziko poruchy zvyšují nekvalitní paměťové prvky (eMMC úložiště), pevné disky, větráky a další mechanické součástky či plastová konstrukce.

Pět procent tolik neznamená

Consumer Reports svou studii provádí na základě vlastního testování, údaje o spolehlivosti ale čerpá od registrovaných čtenářů, kteří organizaci, která inspirovala i český dTest, poskytují informace o svých nákupech a případných problémech s nakoupeným zbožím. Consumer Reports upozorňuje, že rozdíly mezi jednotlivými výrobci v rozsahu pěti procent nejsou zásadní, protože hodnocení pracuje se statistickými modely s určitou chybovostí.

Přesto je znát odstup Applu na jedné straně a horší postavení Microsoftu a Toshiby, která skončila předposlední. Pouze u Microsoftu však organizace Consumer Reports uvedla, že nedoporučuje nákup zařízení této značky.