Stačí vzít kus správně sestavené lepenky, dvě plastové čočky za pár korun, gumu z tepláků, vložit do toho chytrý telefon a okno do virtuální reality je hotové. Google tomuto zázraku říkal Cardboard a mezi lidi se ho za tři roky dostalo sto milionů kusů. Jeho výhodou byla jednoduchost, cena kolem stokoruny a také fakt, že fungoval s většinou dostupných telefonů, na Androidu i iPhonu.

Před rokem si ale Google řekl, že krabička ze složeného kartonu nestačí. Mobilní virtuální realita musí vypadat a fungovat lépe. Ohlásil také, že větší podporu si zaslouží i rozšířená realita, příbuzná technologie, která nevnoří uživatele do virtuálního světa, ale virtuální objekty zasadí do reálného prostředí. Tak jako ve hře Pokémon, při níž lidé na ulicích chytají pomocí smartphonů virtuální postavičky. Pro obě technologie vyvinul Google nový hardware. Ten je ale drahý, což dává prostor konkurenci.

Snění za bílého dne

Novou generaci virtuální reality spojenou s mobilními telefony představuje systém Google Daydream. Jde o kombinaci nových "brýlí" s lepší optikou a pohodlnější konstrukcí a malého pohybového ovládače. Největší pokrok, který přináší, je větší možnost ovládání aplikací ve virtuální realitě.

Zatímco původní Cardboard funguje se stovkami různých telefonů a samotné brýle stojí jen něco mezi jedním a dvěma sty korun, za headset pro Daydream zaplatí uživatel desetkrát tolik. Ještě větší rozdíl je v počtu telefonů, na kterých lze aplikace pro Daydream spouštět. Aktuálně jich je sedm a nejlevnější z nich, ZTE Axon 7, stojí 12 tisíc korun. Nabízí jej zatím pouze dva obchody, bez oficiální české podpory. Většímu rozšíření brání vysoké nároky, které má systém na kvalitu displeje. Ten musí mít alespoň QHD rozlišení a rychlou odezvu.

Kvalitní aplikace chybí

Nejrozšířenějším telefonem, který si se systémem Daydream rozumí, je Samsung Galaxy S8 za 20 tisíc korun. Podporu pro novou virtuální realitu od Googlu přidal Samsung teprve před měsícem. Kromě ní nabízí především vlastní systém virtuální reality, který patří pod Facebook, a vyvíjí headset určený pro výkonné osobní počítače.

Právě pohybové ovládání znamená zásadní vylepšení. V mobilním prostředí je ale hodně důležitá i cena, která je zatím v případě technologie Daydream příliš vysoká.

Protože se headsetů prodává málo, chybí to nejdůležitější − tedy dostatek kvalitních aplikací. Zatímco pro specializované systémy virtuální reality, jako jsou HTC Vive nebo Oculus Rift od Facebooku, mají výrobci po roce existence k dispozici videohry i profesionální aplikace na špičkové úrovni, v mobilním světě je nabídka omezená a dosud spíš nekvalitní. Nejlepší aplikace nabízí Google v podobě map Google Earth nebo YouTube s podporou 360stupňového panoramatického videa. Za zmínku stojí také Netflix VR, který umožňuje sledovat video na obdobě plátna v kinosále.

Tanec s rozšířenou realitou

Ještě horší situace panuje z pohledu Googlu u rozšířené reality. Technologie to není nová. V Česku se představila před čtyřmi lety díky prodejnám IKEA. Skandinávský výrobce nábytku tehdy spustil katalog, který umožňoval zasadit lenošku nebo stůl do reálného prostředí. Stačil mu k tomu fotoaparát telefonu a papírový katalog jako měřítko velikosti.

Za čtyři roky se moc nezměnilo, přestože technologicky už má Google něco navíc. Přibližně stejně dlouhou dobu, po kterou IKEA nabízí svůj AR Katalog, vyvíjí Google technologii Tango. Systém, který využívá sadu tří kamer k mapování 3D prostoru a posouvá rozšířenou realitu k profesionálnímu využití. Měření vzdáleností je s ním přesnější, ukotvení virtuálních předmětů v reálném prostředí je spolehlivější. Tango si také umí zapamatovat pozici předmětu, i když se dostane mimo záběr senzorů.

Výhody moderní technologie, kterou testuje i kosmická agentura NASA nebo firmy Bosch a Autodesk, ale nejsou dostatečné. Na trhu jsou teď pouze dvě zařízení, která technologii Tango obsahují. Nepovedené Lenovo Phab 2 Pro se slabým procesorem a naopak výborně vybavený Asus ZenPhone AR, který však stojí asi 26 tisíc korun.

Ani jedno ze zmíněných zařízení není komerčně úspěšné, protože je nabízejí menší výrobci telefonů. Ani v nových smartphonech Google Pixel 2 a Pixel XL 2 podle dostupných zpráv Tango nebude.

Apple nabízí konkurenční technologie ARKit. Chytré softwarové řešení si vystačí s fotoaparáty v iPhonech, včetně těch starších. Výsledky nejsou úplně přesvědčivé, stačí ale k tomu, aby zaujaly uživatele a hlavně tvůrce aplikací. Ti zatím nabízejí pro Tango jen minimum aplikací, jakkoliv působivé jsou teoretické možnosti jeho využití. Nejlépe rozšířenou realitu využívají velké firmy, jako je módní značka Gap či automobilka BMW, která vykouzlí nový model vozu přímo v garáži zákazníka. Pro ně je to levná reklama. O větším praktickém využití nebo trvalejší zábavě napovědí až nové iPhony v září.