Prostřednictvím svého chytrého telefonu letos nakoupilo v e-shopech 42 procent Čechů, kteří nakupují na internetu. Ještě před třemi lety to byla necelá pětina nakupujících. Za objednané zboží, potraviny nebo dovolenou v mobilu ale zákazníci platí tradičními metodami, tedy kartou, převodem nebo dobírkou. "On-line platba rozhodně převládá nad mobilní platbou," říká Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje e-shopy.

Nakupování v chytrém telefonu je zcela běžné pro mladší zákazníky internetových obchodů. "Ti používají mobily takřka nonstop, což se odráží na jejich potřebách a zvyklostech," uvádí Martin Mussil z internetového srovnávače cen Heureka, kde řídí rozvoj mobilních aplikací. Ve smartphonech Češi nakupují v podstatě to samé, co na počítači, tedy mobilní telefony, elektroniku či sezonní zboží. 

"Letos byly i na mobilu jasným hitem fidget spinner a nafukovací růžový plameňák," komentuje Mussil. Například uživatelé aplikace největšího českého e-shopu Alza.cz nakupují v mobilech nejčastěji počítače. Podle jeho finančního ředitele Jiřího Ponerta přes mobilní aplikaci zákazníci utratí čtvrtletně stovky milionů korun.

Při platbách v mobilu je trendem uložení údajů z platební karty, což má nákupy zjednodušit. Ačkoliv zákazníci mohou mít obavy o zabezpečení takového způsobu placení, podle bank i obchodníků jde o bezpečnou metodu. Prodejci tento trend vnímají jako výhodu. "Zákazníci s uloženou platební kartou nakupují dvakrát častěji a díky komfortnosti i po menších částkách," doplňuje Ponert z Alzy.

Pozn: Zkušenost s nákupem přes mobilní zařízení v roce 2017 je odhad. Odhad podílu e-shopů s mobilní verzi v témže roce nelze určit.

Zdroj: Heureka, Asociace pro elektronickou komerci

Na stále častější nakupování prostřednictvím chytrých telefonů reagují i samotné e-shopy. V posledních letech tak roste počet on-line obchodů, které svůj web přizpůsobují mobilu takzvaným mobilním nebo responzivním designem webu. V praxi to znamená, že se design e-shopu přizpůsobí podle toho, zda zákazník nakupuje přes počítač, nebo na smartphonu.

"V Čechách ušilo na míru mobilním zákazníkům svůj web už přes 37 procent e-shopů a toto číslo stále roste a růst bude," doplňuje Martin Mussil z Heureky. V tuzemsku existuje asi 36 200 internetových prodejců, mobilní či responzivní web tak má více než 13 tisíc z nich. 

Mobilní peněženky? Ještě ne

Mobilní platby, kdy zákazníci platí skrze speciální mobilní aplikace nebo mobilní peněženky, Češi ještě moc nevyužívají. Podle obchodníků jde přitom o rychlejší a jednodušší způsob placení. Důvodem může být i to, že tuto možnost tolik nepodporují banky, i když už mobilní peněženky nabízejí.

"Aplikaci NaNákupy za první rok provozu vyzkoušelo přes 20 tisíc klientů, kteří přes ni provedli platby za několik set milionů korun," říká o mobilní peněžence ČSOB Miloš Minčič, výkonný manažer pro Karty a mobilní platby. Skupina ČSOB má celkem s Poštovní spořitelnou více než 2,7 milionu klientů, peněženku v chytrém telefonu tak využívá jen velmi málo lidí.

Podobně je to s mobilními aplikacemi pro placení u České spořitelny, které používá přes 300 tisíc klientů. "Měsíčně se přes mobil uskuteční platby za více než 1,3 miliardy korun," uvádí Jiří Štábl z tiskového centra největší bankovní skupiny v Česku co do počtu klientů, kterých má kolem pěti milionů.

Přes peněženku ve smartphonu se dá zaplatit stejně jako s platební kartou, tedy nejen na internetu, ale také v kamenných obchodech. "Nejčastěji klienti nakupují v obchodních řetězcích, v lékárnách a drogeriích, restauracích či na benzinkách," dodává Minčič z ČSOB. Částky, které mobilní peněženkou zákazníci utratí, jsou tak stejné jako v případě platebních karet. Z mobilu však Češi často platí jízdenky na autobus, tramvaj nebo metro či parkování.

Na trhu e-commerce se loni utratilo 98 miliard korun, letos by tato částka měla přesáhnout 110 miliard. Ačkoliv se e-shopy na celkovém maloobchodu podílejí ani ne deseti procenty, stále je to jedno z nejvyšších čísel v Evropě, zjistil nedávný průzkum české Asociace pro elektronickou komerci a Ecommerce Europe. Největší podíl na maloobchodu mají dánské on-line obchody, a to 24 procent.