Pražský dopravní podnik bude v následujících letech investovat nemalé peníze do tramvajových tratí. Pražští radní v úterý schválili Strategii rozvoje tramvajových tratí. Na území metropole by podle ní mělo vzniknout třicet nových tramvajových tras. "Principem strategie je komplexní rozvoj tramvajových tratí v Praze s cílem nahradit silně exponované autobusové tahy zejména do sídlištních celků," píše se ve zmíněném dokumentu, který připravil pražský dopravce.

První z tramvajových tratí by měly být dokončeny do pěti let. Jedná se o tratě, na kterých již dopravní podnik intenzivně pracuje a jež jsou všechny v pokročilém stadiu příprav. Konkrétně se jedná o prodloužení kolejí z Divoké Šárky na Dědinu. V tomto případě dopravní podnik prodlouží stávající trasu o 2,4 kilometru kolejí. Zaplatí za to 893 milionů korun.

Další úsek bude mít necelé dva kilometry a povede ze Sídliště Barrandov do Slivence. Investici v tomto případě pražský dopravce odhaduje na 691 milionů korun. Stavba by mohla celkem brzy odstartovat také v Modřanech, kde má dnes konečnou zastávku například páteřní linka 17. Do budoucna by mohla zajíždět až na Libuš, kde má výhledově vzniknout také stanice nové linky metra D. Dva kilometry nové tratě v tomto případě spolknou půl miliardy korun. Kromě tří zmíněných projektů by v horizontu několika let mohla vzniknout nová tramvajová smyčka u Depa Hostivař a na Zahradním Městě.

Poté, co zmíněné stavby dopravce dokončí, odstartuje druhou etapu. V rámci té by podle čerstvě schválené strategie mělo vzniknout dalších šestnáct tratí. Ty chce město v ideálním případě všechny vybudovat do roku 2030. V této skupině se uvažuje například o trati ze zastávky Dědinská přes Dlouhou míli na letiště, která má být dlouhá zhruba dva kilometry, vzniknout by mohla i šestikilometrová trať z Kobylis do Bohnic a z Podbaby v Praze 6 do Suchdola, která bude necelých pět kilometrů dlouhá. Město také v rámci druhé etapy plánuje prodloužení tramvají z Vinohradské ulice k Hlavnímu nádraží. Materiál se také zmiňuje o výstavbě Dvoreckého mostu z Prahy 4 na Prahu 5 a možném propojení Pankráce s Budějovickou. Nejdelší tratí v této skupině je pak trasa z Choceradské ulice přes Chodovec a Opatov na Háje, která by měřila přes šest kilometrů.

Po roce 2030 by měla odstartovat třetí etapa, která bude zahrnovat dalších jedenáct tratí. U nich zatím není jasný časový horizont. Patří sem například prodloužení tramvají v úseku Záběhlická – Bohdalecká – Eden  - Vršovická, propojení Podbaby se zoologickou zahradou v Troji či odbočka trati z Modřan do Komořan.

O tom, jak přesně bude probíhat druhá a třetí etapa rozšiřování sítě tramvajových tratí, se bude ještě jednat. Schválená strategie nyní poputuje na Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Ten ve spolupráci s dopravním podnikem a organizátorem pražské veřejné dopravy Ropid zpracuje podrobnější plán. Podle šéfa zmíněného institutu Ondřeje Boháče bude při zpracování podrobnějšího plánu klíčové to, které tratě Praze nejvíce chybí. Právě ty dostanou prioritu a dopravní podnik se do nich pustí prioritně.

V souvislosti s rozšiřováním tratí bude muset dopravní podnik výhledově vybudovat novou vozovnu, ta by mohla vzniknout na Spořilově v Chodovské ulici.