Když Apple v dubnu 2015 představil chytré hodinky, někteří zástupci švýcarského hodinářského průmyslu reagovali odmítavě. Chytré hodinky podle nich z podstaty věci zastarávají a nepředstavují konkurenci pro zavedené hodinky s ručně vyráběnými mechanickými strojky, které svou hodnotu neztrácejí, často právě naopak.

Nicolas Hayek, zakladatel značky populárních levnějších hodinek Swatch, ale už před dvěma lety americkou firmu odhadl správně: "Apple rychle uspěje a bude na švýcarské výrobce hodně tlačit." Nyní Apple zahájil prodej třetí generace svých chytrých hodinek, když ještě předtím porazil značku Rolex. V první polovině roku 2017 utržil za své chytré hodinky více než Rolex za luxusní Oystery a Submarinery s desetkrát vyšší cenou.

Výrobci švýcarských hodinek za sebou mají špatný rok s poklesem prodejů přibližně o 10 procent. Jako důvod neuvádějí nástup Applu, ale celkové ekonomické podmínky. Nejvýrazněji se pokles zájmu dotkl nejdražších hodinek. Ale   existují výjimky. Tou nejvýraznější je TAG Heuer. Firma, která patří do luxusního koncernu LVMH, nabízí vlastní chytré hodinky. Vycházejí z operačního systému Android Wear od Googlu a značka jich podle posledních zveřejněných dat v roce 2016 prodala 56 tisíc kusů − téměř třikrát více, než jich  plánovala vyrobit.

Další výrobci pracují na chytrých modelech, které budou mít mechanické strojky, ale přidají Bluetooth a schopnost sledovat fyzickou aktivitu uživatele. Trendy nicméně určuje Apple, který je jasnou jedničkou v prodeji chytrých hodinek v obratu i počtu prodaných kusů. Nový model Apple Watch 3. generace hodlá v nastoupeném trendu pokračovat.

Malé změny zvenku

Apple u třetí generace hodinek zůstal věrný stejnému designu s obdélníkovým displejem. Při oficiální prezentaci dokonce ani nezmínil speciální zlatou verzi hodinek, která zlato míchá se speciální keramikou.

Změny se odehrály uvnitř. Rychlejší procesor znamená příjemnější používání všech funkcí náramkového zařízení. Více pozornosti ale upoutala možnost používat hodinky místo telefonu díky virtuální SIM kartě.

Apple není první, kdo do hodinek vložil možnost připojit se k internetu a telefonovat bez přítomnosti smartphonu i wi-fi. Čínští výrobci prodávají hodinky na klasické telefonní karty už léta, za pár desítek dolarů. Samsung, LG nebo Huawei nabízejí také hodinky s integrovaným LTE a podporou hlasových hovorů. Oproti Applu lze do hodinek Huawei Watch 2 vložit i klasickou SIM ve velikosti nano, takže je lze používat i mimo síť několika málo světových operátorů, kteří podporují funkci virtuální eSIM.

Tuzemští operátoři - T-Mobile, O2 a Vodafone - HN sdělili, že eSIM zatím testují. Termín spuštění v Česku ale žádný z nich neuvedl. "Zákazníky − coby možné budoucí majitele hodinek Apple Watch 3 − upozorňujeme, že při jejich zakoupení v zahraničí či u jiného prodejce nemůže T-Mobile zatím garantovat jejich plnohodnotné fungování v kombinaci s telefonem. Zpřístupnění řešení pro české zákazníky je v tuto chvíli v první řadě závislé na podpoře výrobce hardwaru," informoval Lukáš Hrabal z tiskového oddělení.

V Česku tak Apple LTE verzi hodinek nenabízí a nebude nabízet, dokud se nedohodne s operátory.

Apple, podobně jako několikrát u telefonů, v první verzi softwaru pro hodinky udělal chybu, kvůli níž docházelo k nekorektnímu přechodu mezi LTE a wi-fi sítěmi. Ale na prodejích se to asi neprojeví. Uživatelé Apple Watch snadno odpouštějí a jsou spokojenější než majitelé konkurenčních hodinek.

Lékař či ošetřovatelka na zápěstí

Technologický pokrok či voděodolnost jsou jen jednou stránkou vývoje chytrých hodinek. Stále větší důraz Apple klade na využití k prevenci a podpoře léčby nejrůznějších onemocnění namísto dosavadního měření fitness aktivity. Nová generace Apple Watch s vylepšeným senzorem tepové frekvence umí odhalit srdeční arytmii nebo atriální fibrilaci − chvění předsíní srdce. Pro Apple Watch existuje i aplikace, která monitoruje záchvaty epilepsie a díky získaným datům pomáhá s jejich prevencí.

Podnik spolupracuje s univerzitami a nemocnicemi na nasazení Apple Watch jako zdroje rychle přístupných dat o pacientech i jako monitorovacího nástroje ve vědeckých studiích. Společnost pro tento účel vytvořila celou platformu ResearchKit, která lékařům umožňuje vytvářet aplikace zaměřené na sledování specifických symptomů, nejen obecných dat o fyzické aktivitě. V této oblasti je kalifornská firma bez konkurence.

Chytré hodinky nicméně zatím nelze označovat za léčebné pomůcky. K tomu je potřeba certifikace. Zásadní je ta od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA). Certifikace přitom trvá měsíce a je poměrně složitá. Nyní FDA chystá změnu, v rámci pilotního projektu chce vyzkoušet "předcertifikaci", která umožní technologickým podnikům obejít některé požadavky zaměřené na tradiční lékařské přístroje.

Do pilotního projektu vstoupilo devět firem v čele s Applem, Fitbitem a Samsungem. Součástí pilotu je také Verily, dceřiná společnost Googlu zaměřená na medicínský výzkum. Verily ale nepoužívá platformu Android Wear, místo toho má vlastní chytré hodinky Study Watch s výdrží až jeden týden a velkým počtem senzorů − ty ale nejsou určené k běžnému prodeji.