Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři procenta stouply prodeje piva v různých obalech, jako jsou skleněné lahve, plast a plechovky. Boom zažívá prodej plechovkového piva, kterého Češi vypili o 46 procent více. Údaje v pondělí na tiskové konferenci zveřejnili zástupci Českého svazu pivovarů a sladoven, absolutní data svaz neuvedl.

Letošní rok svaz označuje jako černý rok českého pivovarnictví. Další dramatický propad spotřeby čepovaného piva lze podle výkonné ředitelky svazu Martiny Ferencové očekávat ještě do konce letošního roku po ukončení provozu venkovních zahrádek. Přibližně šest piv z deseti se vypije v domácnostech, čtyři z deseti v restauracích. Aktuálně je poměr prodejů 61 : 39, tento trend dlouhodobě roste ve prospěch piva v obalech.

Spotřeba výčepních piv dlouhodobě rovněž klesá, letos do konce srpna to bylo meziročně o 3,1 procenta. Naopak se zvyšuje zájem o ležáky (meziročně o 6,2 procenta) a o speciální piva. Letos meziročně o polovinu vzrostla kategorie tmavých a silných piv s příchutí sladu, tzv. porterů, která je ale z hlediska celého trhu minoritní.

Podle svazu se Češi z národa s tradiční hospodskou kulturou stávají zemí plechovkového piva. Za poklesem prodeje piva v restauracích je nejen řada regulatorních opatření - kontrolní hlášení, elektronická evidence tržeb (EET) a regulace hazardu -, ale také zákaz kouření v restauracích či změny pravidel pro provozování zahrádek, uvedl svaz.

Kroky současné vlády označuje Ferencová za morové rány pro české pohostinství. "Začalo to tím, že sebrali hospodským automaty, potom přišla kontrolní hlášení, elektronická evidence tržeb a nyní zákaz kouření," uvedla již dříve. S jednotlivými kroky sama souhlasí, byly podle ní ale nařízené v příliš krátké době za sebou. "Jsme si plně vědomi společenské nebezpečnosti některých činností, proti nimž jsou nová zákonná opatření namířena, zároveň bychom však chtěli upozornit na negativní dopady, které má přehnaná regulace na trh," dodala.

Během prázdnin stoupl prodej piva v lahvích a plechovkách o 6,2 procenta, prodej čepovaného piva klesl o čtyři procenta. Odbyt lahvového piva klesl od ledna do srpna o 2,4 procenta, sudového piva o 5,6 procenta. Piva v PET lahvích se prodalo o čtyři procenta více, v cisternách o 12,4 procenta více.

Loni spotřeba piva v Česku stagnovala na 143 litrech na hlavu a jeho export do zahraničí meziročně vzrostl o 4,5 procenta. Loňská výroba českých pivovarů byla rekordní, meziročně stoupla o 1,9 procenta na 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka. Z hlediska exportu se nejvíce piva vyvezlo na Slovensko, do Německa a Polska. Ze zemí mimo Evropskou unii do Ruska, Koreje a Spojených států.