Gran Turismo je legenda. V době arkádových závodů Need for Speed přišla hra, která se snažila simulovat skutečné závody s jejich pravidly a etiketou. Gran Turismo bodovalo důrazem na detaily vozů i tratí, srdce hráčů si získalo také obrovskou nabídkou různých aut. Gran Turismo 6 přineslo rekordních 1 226 aut a 100 tratí. Ale Gran Turismo Sport udělalo ostrou zatáčku a něco je jinak.

První verze Gran Turisma pro PlayStation 4 přichází po čtyřletém čekání a už při jejím odhalení museli vývojáři ze studia Polyphony Digital vysvětlovat, proč bude ve hře jen 163 vozů a 28 variant tratí. Místo obrovského rautu dostávají hráči střídmé menu. Jako byste z ulic Bangkoku plných street foodu přišli do restaurace Noma.

Jakkoliv je rozladění fanoušků pochopitelné, po hodinách strávených za virtuálním volantem v Gran Turismu je jasné, že to svým způsobem dává smysl, i když to část hráčů odradí. Nalákat by naopak mohl fakt, že Gran Turismo Sport vychází v češtině a v češtině už je i uživatelské prostředí celé herní konzole PlayStation 4.

Auta převážně vážně

Gran Turismo Sport nemá poslední slovo v názvu náhodou. Konkurenční Forza Motorsport má sice v názvu přímo motoristický sport, ale primárně je to hra s auty. Zábavná, krásná, ale primárně hra, ve které příliš nezáleží na tom, jak jedete, hlavně že jste v cíli první. Gran Turismo se však zhlédlo v popularitě elektronických sportů a chce se stát automobilovou verzí hry Dota. O těchto záměrech jasně hovoří spolupráce s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) jako patronem motoristického sportu.

Gran Turismo nebude jen oficiální elektronický závod FIA se dvěma ostře sledovanými ligami. V Gran Turismo budou ti nejlepší jezdci moci získat závodnickou licenci vydanou přímo FIA. K jejímu zisku je nutné projít školením pravidel závodů a jejich etikety a jezdit podle nich v on-line kláních. V oficiálních progamingových závodech pak bude taková licence pravděpodobně povinná, i když to není nic divného. "Profíci" totiž nebourají v zatáčkách do vozů před sebou ani nesprávným bržděním neohrožují řidiče za sebou.

O tom, jak to Gran Turismo se závody on-line a s automobilovým sportem myslí vážně, vypovídá i nabídka aktivit. Na hráče nečeká klasický režim kariéry s řadou závodů a turnajů. Místo toho je tu jen velká autoškola. Ta ke Gran Turismu patří a není těžké věřit tomu, že pomohla milionům hráčů zlepšit jejich řidičské schopnosti – ty reálné. To není vtip. Autoškola v Gran Turismu je geniální věc. Od absolutních základů učí hráče ovládat cestovní i sportovní vozy v různých situacích. Ukazuje, jak bezpečněji projíždět zatáčky a jak si poradit se serpentinami i esíčky, jak správně předjíždět...

Vliv autoškoly v Gran Turismo je dokonce měřitelný. Alespoň to ukazuje britský experiment. Sony se spojilo s policií v Lincolnshire a nechalo čtyři policisty zajet kolo na okruhu Silverstone v reálném voze. Následně dostali policisté školení v Gran Turismu Sport i s využitím virtuální reality a nakonec si dali znovu okruh. Nejlepší z policejních řidičů zajel druhé kolo na Silverstone o 5,7 sekundy rychleji.

Skoro všechno on-line

Autoškola, která kromě samotné výuky jednotlivých dovedností zahrnuje také výzvy přímo na tratích a také výuku jízdy po všech okruzích ve hře, je v podstatě náhrada za režim kariéry. I tato část hry ale vyžaduje aktivní připojení k internetu. Bez připojení můžete jezdit pouze jednotlivé závody proti počítačem řízeným protivníkům. V dnešní době není požadavek stálého připojení k internetu nijak pobuřující, ale pokud firmě Sony nepoběží servery, bude to problém.

Proti předchozím ročníkům je také extrémně znát malá nabídka obsahu. Asi 160 aut, z nichž mnohá jsou jen různou variantou stejného šasi, a 40 tratí v 17 prostředích bledne ve srovnání s nabídkou Forzy 7. Pokud ale ke Gran Turismu přistoupíte poctivě, pochopíte a přestane vám to vadit. Ne tak nabídka aut, těch by mělo být sakra více, ale ani vás nenapadne stěžovat si na nedostatek tratí.

Součástí výcviku nových jezdců je totiž již zmíněné seznámení se všemi tratěmi ve hře. Než se naučíte všechny dokonale zvládnout, bude na trhu možná už Gran Turismo 10. Jen legendární Nürburgring Nordschleife je v rámci výuky rozdělený na 13 sekcí a celkem má 73 zatáček. Klíč k úspěchu je přitom zapamatovat si nejen každou z nich, ale hlavně jejich návaznost, brzdné body… Ztráta desetiny sekundy na jedné zatáčce znamená, že při nečisté jízdě skončíte po celém okruhu daleko na ocasu startovního pole.

Jako sypání soli do ran nicméně působí speciální fotorežim, v němž je možné libovolný vůz zasadit do některého ze stovek prostředí, včetně Prahy. Jde jen o pozadí, na které umístíte 3D model vozu. Působí to krásně, ale mnohem krásnější je možnost projet se ve Forze po Karlově mostě. Sony bude přidávat další obsah ve formě DLC, ale o těchto přídavcích se zatím moc neví, kromě toho, že mají přinést nová auta, včetně těch sériově vyráběných, i nové tratě.

Skvělá grafika, nic moc ovladač

Gran Turismo bylo spolu se sérií Uncharted či God of War způsob, jak ukázat grafický výkon PlayStationu. Platí to i u nové generace. Gran Turismo Sport je z technologického pohledu úžasný kus softwaru, podobně jako Forza 7 na Xboxu. Na základní PS4 i PS4 Pro hra funguje v plynulých 60 snímcích za sekundu. Na standardní konzoli ve FullHD rozlišení, na verzi Pro je k dispozici buď FullHD verze s vylepšenou grafikou nebo "neúplné" 4K rozlišení, samozřejmě s podporou HDR efektů. A Gran Turismo v omezeném režimu závodů jeden na jednoho podporuje i virtuální realitu.

My jsme tentokrát pro recenzování neměli k dispozici 4K televizi, takže jsme hráli na PS4 Pro, ale ve FullHD a bez HDR, které bylo k vidění už dříve a vypadá nádherně. O Forze lze bez rozmýšlení říct, že jde o nejlépe vypadající hru na Xboxu. U Gran Turisma a PlayStationu to není tak jisté díky Uncharted, ale při přímém porovnání obou závodních her (byť Forza jen na obyčejném Xboxu One) je vidět, že obě hry vypadají fantasticky a rozdíly mezi nimi nejsou velké. Sony si více hraje se světlem, u Microsoftu lépe vypadá okolí tratí a hra je rozmanitější. S příchodem Xboxu One X se hráči dočkají i ještě podrobnějších textur a dalších vylepšení.

Zatímco grafická stránka věci je nerozhodná, v ostatních technických aspektech je rozdíl zřetelný. Sony boduje kvalitou simulace chování vozů, rozdíly v povrchu i mezi vozy jsou jasně čitelné, nárazy mají větší vliv na jízdu (bez devastujícího poškození vozu, to v GT nikdy nebylo z licenčních důvodů). Výjimkou jsou rallye tratě s neviditelnými bariérami a kombinací hopsání a plavání vozu, ale to je opravdu výjimka. Bohužel Gran Turismo zásadně ztrácí v ovládání. Důvodem je zastaralá technologie a nevhodný design ovladače Dualshock 4.

Ovladač od Sony má starý systém vibrační zpětné vazby, takže odezva vozu na chování hráče je vizuální a sluchová. Sony navíc i to málo, co DualShock umí, omezuje slabým nastavením vibrací kvůli úspoře energie. S plnou silou vibrací je ovladač vybitý za tři hodiny. Kromě toho má ovladač krátký chod zadních spouští, které ovládají plyn a brzdy a celé "triggery" jsou krátké a nepohodlné. Ovladač Xboxu One je proti tomu mnohem lepší, a pokud hrajete na Elite ovladači, ke kterému můžete přidat i "pádla" pro ovládání řazení, není to vůbec fér souboj. Pokud to ale se závody myslíte vážně, a to je u Gran Turisma nutné, stejně budete shánět volant.

Mimochodem, výtku k ovládání lze vztáhnout i na samotné ovládání herních menu. Gran Turismo vypadá, jako byste ho měli ovládat myší, ne joypadem nebo volantem. Například v režimu učení zatáček v jednotlivých okruzích je nutné trefit se poměrně přesně na miniaturní tlačítko na obrazovce, místo toho, aby se po volbě okruhu alespoň zvýraznilo, snažilo se schovat. Čekal jsem takhle několik minut na nahrání trati, než mi došlo, že po mně hra chce ještě nějakou akci.

Rozdíl je i ve zvuku. Zvuková kulisa v GT je v pořádku, výběr skladeb je rozmanitý, neurazí, nezačne jen tak nudit nebo otravovat. Gran Turismo navíc výrazně vyladilo zvuk motorů. Ten zní reálněji, alespoň u většiny vozů. Zvuk se ale jen velmi málo mění podle pohledu kamery, i v kokpitu zní skoro stejně jako zvuk venkovní a ve výsledku zní Forza Motorsport 7 stále lépe. Jen už to není rozdíl třídy.

Simulace proti hře

Kouzlo Gran Turisma je v tom, že se vám snaží ukázat, jak náročné skutečné závody jsou. Musíte si úspěch zasloužit. To samozřejmě platí pouze ve chvíli, kdy vám hrdost nedovolí zvolit nastavení obtížnosti, ve kterém za vás mozek PlayStation 4 sám nejen přibržďuje, ale ještě vám pomáhá zatáčet. Pokud se spokojíte s lehkou jízdou, přestane vás Gran Turismo Bavit během pár dní. Pokud se pokusíte skutečně závodit, budete ho hrát léta.

Rozdíl v tom, jak Gran Turismo Sport působí na jezdce ve srovnání s Forzou, je obrovský. Přitom i Forza umí být opravdový simulátor. Jenže k tomu musíte v menu vypnout obrovské množství pomůcek a parametrů. Nebo je to možná pouze v hlavě, protože Forza nemá autoškolu, ve které jsou všechny pomůcky vypnuté a ovládání je čistě na hráči. Největší rozdíl je ale v možnosti přetočit ve Forze čas zpět a nepovedenou zatáčku si dát znovu. A znovu, znovu, znovu, dokud to netrefíte správně. I tuhle možnost samozřejmě můžete vypnout, ale většina lidí to neudělá.

Gran Turismo je proti tomu skoro sadistické. Na dosažení zlatých medailí v autoškole musíte být v podstatě bezchybní, jako roboti. Stačí jediná chyba – a z prvního místa jste poslední a celý závod si musíte dát znovu. Výjezd z trati Gran Turismo trestá mnohem více než Forza. Rozdíl v trakci na dráze, patnících, trávě, písku… je obrovský. Je to frustrující, ale funguje to podobně jako těžcí nepřátelé v Dark Souls. Trpíte, ale když je porazíte, cítíte se skvěle.

Jednoduše řečeno, Forza Motorsport 7 je lepší/zábavnější hra otevřená širokému spektru hráčů. Gran Turismo je lepší simulátor. Má ale mnohem menší potenciál oslovit masy. V tomto případě to ale může být pochvala. Zvláště, když k PlayStationu 4 Pro přidáte volant a ideálně i PlayStation VR.